Inntil nå har Audi A5 vært forbeholdt de rikeste blant oss. Rimeligste variant - A5 2.7 TDI - starter nemlig på 567.000 kroner. Og det er før metallic lakk, vinterdekk, frakt- og leveringsomkostninger, eventuelt ekstrautstyr og så videre.
Men i februar kommer en langt mer folkelig utgave - A5 1.8 TFSI. Den nye innstegsvarianten vil starte på 398.000 kroner og blir dermed oppnåelig for en langt større kundegruppe.
250 Nm fra 1.500 til 4.800 o/min
Den nye varianten er utrustet med en ny variant av den direkteinnsprøytede turbomotoren vi allerede kjenner fra A4. I A5 vil den imidlertid produsere 170 hestekrefter, mot 160 i A4 1.8 TFSI. Men maksimalt dreiemoment er identisk, 250 Nm. De 250 newtonmeterne er tilgjengelige helt fra 1.500 til 4.800 omdreininger, noe som indikerer at vi snakker om en sterk og seig kraftkilde. Samtidig skal 0 til 100 gå unna på respektable 8,6 sekunder.
Multitronic



I første omgang vil A5 1.8 TFSI kun være tilgjengelig med manuell girkasse. Den norske Audi-importøren kan imidlertid opplyse at en trinnløs girkasse (Multitronic) vil bli tilgjengelig i løpet av sensommeren eller tidlig høst. Importøren antyder et prispåslag på rundt 30.000 kroner for den som ønsker trinnløse girskift.
A5 2.0 TDI
Er du blant dem som heller vil ha dieselmotor? Fortvil ikke, til høsten kommer nemlig A5 2.0 TDI. Under denne variantens panser finner vi Volkswagen-konsernets nye 2,0-liters common rail-motor, som i A4 yter 143 hestekrefter. Prisen er foreløpig ikke klar, men det er naturlig å anta at A5 2.0 TDI vil koste omlag det samme som A5 1.8 TFSI - altså omkring 400.000 kroner.
Verken 2.0 TDI eller 1.8 TFSI kan imidlertid leveres med firehjulsdrift, eller quattro som det kalles på Audi-språket. Quattro er i dag forbeholdt 3.0 TDI og 3.2 FSI, som koster henholdsvis 710.000 og 814.000 kroner.
A5 2.0 TFSI
Men også firehjulsdrift vil snart bli oppnåelig for flere. Til sommeren kommer nemlig nok en variant, nemlig A5 2.0 TFSI. I denne bilen vil vi finne en omarbeidet variant av Golf GTI-motoren, som skal yte 211 hestekrefter. Spesielt billig blir nok A5 2.0 TFSI quattro ikke. Med tanke på effekt- og CO2-avgift vil nok bilen koste et sted mellom 500.000 og 600.000 kroner.