Audi A8 4.2 TDI er rå og gjerrig

MALAGA (DinSide Motor): Åttesylindrete dieselmotorer er nå så gjerrige at de knapt kan kalles miljøbomber.

Audi A8 4.2 TDI er rå og gjerrig
Publisert
Sist oppdatert

Vi har allerede meldt inn våre førsteinntrykk av A8 3.0 TDI. Denne bilen er rask som bare det, og selv om det nok en gang var litt om og men for å finne tallet fra 0 til 100, ble Ingolstadt til slutt enig med seg selv og oppga 6,6 sekunder. Det er veldig bra for en så stor bil med V6-motor.

Men, det er alltid noen som vil ha mer, og det er det vi skal ta for oss nå. Vi har kjørt A8 4.2 TDI. Denne bilen er utstyrt med en bjønn av en motor, og motordataene taler for seg selv. Her har du 350 hestekrefter ved 4.000 omdreininger og 800 newtonmeter som er tilgjengelig fra 1.750 til 2.750 omdreininger i minuttet.

Hvis noen er i tvil så kan vi melde at dette er en svært sterk motor, Allerede ved oppstart kan man praktisk talt «høre» kreftene. Det romler lunt i motorrommet og lyden er svært behagelig til diesel å være. Nå kan man ikke lenger mobbe dieselmoterene for ekkel lyd. I hvert fall ikke de store.

Rask

Vi legger inn D med den elektroniske girspaken og setter i gang. Motoren reagerer forholdsvis kvikt og det skal ikke rare turtallet til før vi kjenner seteryggen ta skikkelig tak. Det akselerer helt herlig. Vi er helt sikre på at 0 til 100 på denne bilen er 5,5 sekunder. Til sammenligning klarer A8 med V8 bensinmotor den samme øvelsen på 5,7 sekunder. Tatt i betraktning at denne øvelsen favoriserer bensinbilen, blir dieselmotorens prestasjoner enda mer imponerende.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.