Nye A8, som ble introdusert i Norge på tampen av fjoråret, er i dag tilgjengelig med tre bensinmotorvarianter. Den minste bensinmotoren, en 3,0-liters V6-motor som yter 220 hestekrefter, tas ikke inn til Norge. De to V8-alternativene på 3,7 og 4,2 liter er imidlertid tilgjengelige her i landet. Disse yter henholdsvis 280 og 335 hestekrefter. En spennende 4,0-liters dieselmotor er også nylig lansert. Denne yter 275 hestekrefter og hele 650 Nm ved lave 1.800 o/min.
450 hestekrefter
Men snart lanseres altså den foreløpige toppmodellen, Audi A8 L 6.0 quattro, der L står for lang versjon. Det betyr at bilen er hele 518 centimeter lang, 13 centimeter lengre enn den ordinære utgaven.
A8 L 6.0 vil være utrustet med den såkalte W12-motoren vi kjenner fra Volkswagen Phaeton. Audi-folket har imidlertid spritet opp motoren ytterligere før de plasserte den i A8. Mens Phaeton-motoren yter 420 hestekrefter og 550 Nm, vil A8-varianten levere 450 hestekrefter og 580 newtonmeter. Ifølge Audi skal 95 prosent av det maksimale dreiemomentet, det vil si 551 Nm, være tilgjengelig helt fra 2.300 til 5.300 omdreininger.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger