Med en tresylindret motor med direkte bensininnsprøytning, aluminiumskarosseri og et mildt sagt futurisktisk design skal Audi Al2 kapre kunder fra Mercedes A-klasse. I følge våre kilder vil ikke Al2 bli vesentlig forandret, verken hva gjelder design eller spesifikasjoner, når den settes i produksjon neste år.
Aluminium
Al2 blir mindre enn dagens Audi A3, og er i første rekke ment som bybil. Teknikken blir likevel avansert nok. Fra toppmodellen A8 har Al2 arvet aluminiumskarosseri, og Audi Space Frame (ASF). Fordelen med det er lavere vekt, Al2 veier 750 kilo, og bedre vridningsstabilitet. Audi Al2 får, i likhet med A-klasse, dobbelt gulv som skal gi bedre plassutnyttelse fordi man bygger i høyden. Det betyr at med en lengde på bare 3.76 meter virker Audi Al2 høy der den strekker seg 1.56 meter til værs.
Direkte bensininnsprøytning
Motoren blir ikke mindre avansert. Fra et sylindervolum på 1,2 liter utvikler den tresylindrede motoren med fem ventiler per sylinder og direkte bensininnsprøytning 75 hestekrefter. Maksimalt dreiemoment er oppgitt til 115 Nm ved 3.000 omdreininger i minuttet. Fordelen er lavere bensinforbruk, samtidig som ytelsene ivaretas. Audi Al2 blir nemlig ikke noen sinke i trafikken, 0-100 kilometer i timen skal gå unna på under 12 sekunder og toppfarten vil ligge i nærheten av 175 kilometer i timen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger