Den tyske storavisen Bild am Sonntag kunne i går fortelle at den elektriske SUV-en fra Audi, som vi nylig prøvekjørte, risikerer å komme senere enn planlagt i produksjon, dette grunnet en programvareoppdatering som krever ny typegodkjenning av bilen.
E-tron har cirka 15.000 forhåndsbestillinger per i dag - av dem er hele 7000 nordmenn.
Programvare og regler

Video: Vi gjør en full sjekk av Audi e-tron
Årsaken til forsinkelsen skal altså hovedsakelig ha med regelverket rundt typegodkjenningen å gjøre. Audi hevder at de omprogrammere systemene i bilen for å gi en bedre kundeopplevelse. Dette medfører at modellen i henhold til regelverket må typegodkjennes på nytt - med ekstra forsinkelser som resultat.
- Offisielt fire uker
følge den norske importøren skal forsinkelsen ikke påvirke utleveringstidspunkt, som er blitt oppgitt til tidlig i 2019.
Informasjonssjef i Audi, Morten Moum, bekrefter overfor Dinside at det er snakk om noen ukers forsinkelse grunnet software-oppdatering.
- Dette vil ikke ha noen påvirkning på leveringstiden for norske kunder, hevder Moum. - Etter hva vi offisielt har fått beskjed om fra fabrikk, dreier det seg om fire ukers utsettelse grunnet programvareendringer og ny typegodkjenning.
Diskusjoner med batterileverandør

Forbereder seg på el-bilbatteri-bølgen
Bild am Sonntag skriver at det ifølge industri-innsidere kan komme til å dreie seg om flere måneders forsinkelse, men dette bekreftes ikke offisielt.
I tillegg skal det være forhandlinger på gang mellom Audi og leverandøren av battericeller, LG Chem, som ifølge Bild am Sonntag. Den koreanske underleverandøren skal ifølge den tyske avisen være i ferd med å prøve å «skru prisene kraftig i været». (Det skal være snakk om rundt ti prosent).
Batteriprodusenten skal på den måten forsøke å utnytte sin dominerende markedsposisjon som kommer av den kraftig økte etterspørselen - et stadig større antall bilprodusenter handler batteriteknologi hos LG Chem.
Den tyske talsmannen for Audi uttaler overfor Bild am Sonntag: - Vi kommenterer av prinsipp ikke pågående prisforhandlinger med underleverandører.
