Audi med ny kjempediesel - 4.2 Tdi

Dieselkampen blir hardere og hardere og tre merker er i full sving med ha kapre tronen med den sterkeste V8-eren.

Publisert
Sist oppdatert

Audi har innsett at 275 hestekrefter ikke lenger er nok i A8. Mer effekt må på plass for å følge med i effektkappløpet, og de skyldige konkurrentene er Mercedes og BMW. Mercedes har nylig vist frem en V8 dieselmotor med 314 hestekrefter og 730 newtonmeter. Denne sitter foreløpig i E-klasse, men vil nok også kunne nytes i ny S-klasse etter hvert. BMW har også tatt ett skritt videre og har 300 hestekrefter og 700 newtonmeter i 745d.

Nå kommer også Audi med A8 4.2 Tdi.

Mest effekt

Audi har ikke mest dreiemoment i sin motor. Der er det Mercedes som leder. Dreiemomentet i Audis 4,2-liter er det samme som i 4,0, men over et mye bredere turtallsregister. Fireliteren har 650 newtonmeter fra 1.800 til 2.500 omdreinigner, mens den nye motoren har samme dreiemoment, men fra 1.600 til 3.500 omdreininger. Dette brede brukervennlige turtallsregisteret, sammen med en effektøkning fra 275 til 326 hestekrefter, gjør at tiden det tar fra 0 til 100 også forbedres fra 6,7 til 5,9 sekunder. Audi får dermed den raskeste dieselbilen i denne klassen. Disse tallene er selvsagt med sekstrinns automatkasse og firehjulsdrift. Forbruk ved blandet kjøring er oppgitt til 0,94 liter per mil.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.