Det skulle jo bare mangle at Audi, som har vunnet 24-timersløpet på Le Mans to år på rad med en dieselbil, kom med en oljebrennervariant av sin snertne sportskupé TT.
Effektiv
På bilutstillingen i Genève, som åpner for publikum 6. mars, kommer Audi til å stille ut sin dieseldrevne TT som både kupé og roadster.
Det er selvsagt den energi-effektive motoren som er i søkelyset: En sportsbil med et forbruk på ned mot halvliteren på milen er ikke hverdagskost. Det oppgitte forbruket er 0,53 liter per mil for kupéen og 0,55 for den åpne toseteren. Audi oppgir et utslipp av CO2 på 140 gram per kilometer for førstnevnte og 145 gram for sistnevnte versjon.
Bilen(e)s fulle navn er Audi TT 2.0 TDI Quattro.
7,5 til 100
Sportslig dieselmotor er for så vidt kjent fra tidligere og vi har testkjørt TT-motorens forgjenger, også den en 2.0 på 170 hester, i Golf GT - noe som ga en spenstig opplevelse. (Se lenke nedenfor).
Det er etterfølgeren til den velprøvde toliteren som sitter i TT, nå med common-rail insprøytning og piezo-injektorer. Maksimal effekt er fortsatt 170 hestekrefter og motoren gir et solid dreiemoment på 350 newtonmeter fra 1.750 o/min. til 2.500 o/min.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger