Audi med V6 kompressor

Audi kommer nå med større kompressormotorer. Denne gangen en V6er.

Publisert
Sist oppdatert

Mens Mercedes har vært på kompressorkjøret og jobber seg vekk fra det, jobber Audi i motsatt retning med å innføre kompressorteknologi, både alene og sammen med turbo. Konsernet har for eksempel en 1,4-liter med både turbo og kompressor med 160-170 hestekrefter avhengig av modell.

290 hk

Audi viser i dag dataene for en ny V6 TFSI med et slagvolum på tre liter, som yter 290 hestekrefter. Maksimal effekt oppnår den allerede fra 5.000 omdreininger, men turtallsøkningen holder koken helt opp til 6.500 omdreininger.

Maksimalt dreiemomentet er 420 newtonmeter som ligger konstant mellom 2.500 og 4.850 omdreininger.

Audi lover at kompressoren skal være bra for gassrespons og turtallsvillighet. Vi skal vurdere det selv ved første kjøring av motoren.

Relativt gjerrig

Audi har oppnådd et forbruk på cirka en liter på mila ved blandet kjøring, avhengig av modell, noe som ikke er så ille med tanke på at dette er en bensinmotor med nesten 300 hestekrefter. BMWs sekser med turbo (335i med 306 hestekrefter) bruker 0,91 liter per mil noe som tilsvarer et Co2-utslipp på 218 gram Co2 per kilometer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer