Det er faktisk hele åtte år siden vi var og prøvekjørte den første egentlige Audi-småbilen siden Audi 50, om vi hopper bukk over A2, som var en parentes i modellprogrammet og egentlig en crossover mellom en småbil og en MPV - en såkalt mini-fleksibil.
Vår test av den imponerende gjerrige bilen kan du lese her.
Men det var altså i 2010 at Audi igjen entret småbilsegmentet med sin A1. Nå står andre generasjon klar på startstreken. Selvsagt har den fått Audis lett fornyede designspråk og mye teknologi som ikke var tilgjengelig den gangen.

Større og ny teknologi
Bilen har, i tråd med merkets familieidentitet anno 2018, en tydeligere og mer markant design med skarpere linjer enn forgjengeren hadde. Samtidig er den med sine 403 centimeter vesentlig lengre enn forrige generasjon.

Innvendig har A1 fått multimedialøsningene som er blitt introdusert med merkets nylanseringer i de større segmentene, og selvsagt en rekke assistentsystemer som man nå forventer selv i kompakte biler.
Den norske importøren uttaler seg med entusiasme om den nye modellen:
– Nye A1 blir tøffere, større, morsommere og mer digital. Vi snakker om en urban bil i kompaktklassen som også leverer på langtur, samtidig som den får en distinkt personlighet. Dette er et historisk lanseringsår for Audi og jeg vet at mange har gledet seg litt ekstra til denne bilen, sier Elin Sinervo, direktør for Audi i Norge.
Bedre plass

Audi går for prestisje med nye Q8
Audi A1 er totalt 5,6 centimeter mer enn forgjengeren. Bilen er 174 centimeter bred og 141 høy. Det skal naturlig nok bety mer plass, også i bagasjerommet som har økt kapasiteten med 65 liter, til 335 liter (eller 1090 liter når baksetene er lagt ned).
Den brede og lavt plasserte Singleframe-grillen har sammen med luftinntaket i fronten til hensikt å bidra til et dynamisk utseende. Fra siden har Audi ønsket å skape referanser til den legendariske «Ur-quattro» fra 80-tallet med brede og skrånende C-stolper.

Etterstreber mer dynamikk
Som bildene viser, trekker linjene i bilens profil opp og bakover, hjulbuene er kraftige og markerte. Fronten har også ifølge Audi referanser til Sport quattro, Audis rally-ikon fra 1984.

Alt om Audis nye elbil
Produsenten lover at dynamikken i kjøreegenskapene skal være i tråd med det dynamiske utseendet. I så fall må de ha skjerpet dem noe i forhold til VW Polo, som vi prøvekjørte i fjor.
Kunden får ti farger å velge mellom på nye Audi A1 Sportback, samtidig som taket, og flere andre elementer, kan leveres i kontrastfarge. Mulighetene for individuell tilpassing skal være flere enn noen gang for Audi A1.
Også interiøret skal by på flere valgmuligheter enn noen gang. En såkalt ambientbelysning-pakke («stemningsbelysning») skal understreke denne karakteren ytterligere, med elementer av LED-lys i 30 ulike farger.

Kjøreprogrammer
Motoralternativene strekker seg fra 95 til 200 hestekrefter. Fire kjøreprogrammer er tilgjengelig gjennom drive select-systemet. Der kan det velges mellom fire kjøremodi: Auto (bilen tilpasser seg automatisk etter kjørestil og -forhold), dynamic (mer sportslig), efficiency (økonomisk) og individual (kombinasjon av ulike innstillinger er mulig).
Nye Audi A1 Sportback er ifølge Audi mer enn klar for en digital fremtid, og selv basisversjonene kommer med et heldigitalt og høyoppløselig instrumentpanel. I tillegg er Audi virtual cockpit mulig som ekstrautstyr. MMI navigation plus er også tilgjengelig på nye A1, med en 10.1-tommers MMI touch-skjerm og stemmestyring.

Assistentsystemer lansert i Audis større modeller blir nå også tilgjengelige i nye Audi A1, inkludert avanserte parkeringsassistenter.
Nye Audi A1 Sportback åpner for bestilling rett over sommeren og utleveringer starter til høsten. Norske priser er foreløpig ikke klare.
