Audi Q5 offisiell

Q5 blir Audis andre SUV og et etterlengtet bidrag i klassen for kompakte premiumSUVer.

Publisert
Sist oppdatert

Det har lenge vært ventet at Audi skal komme med en lillebror til gigantiske Q7. En konkurrent til BMW X3, Volvo XC60 og Mercedes GLK. Førstnevnte er en relativt gammel bil, mens de to siste ennå ikke har kommet på markedet. Dermed blir det frisk konkurranse i det relativt nye segmentet for kompakte premiumSUVer.

Liten Q7

Audis bidrag overrasker ikke. Designen er typisk Audi med en velkjent front og i det hele tatt ganske Q7-like linjer. I profil minner den kanskje litt om fetter Volkswagen Tiguan også, men for øvrig er det lite som er felles mellom disse bilene. Q5 er for eksempel en god del lengre enn Tiguan, og blant de større i klassen med sine 463 centimeter.

Rent teknisk baserer Q5 seg på nye A4 og A5. Det betyr langsmontert motor og ekte Quattro med 60 prosent av kreftene på bakhjulene. Akselavstanden er dessuten betydelig lengre enn den man finner i Tiguan, nemlig 281 centimeter.

Tre motorer

Motorene er stort sett velkjente fra før. På bensinsiden blir det kun ett alternativ, nemlig turboladde 2.0 TFSI med 211 hester og 350 newtonmeter. Med denne motoren gjør Q5 0-100 på 7,2 sekunder og har et blandet forbruk på 0,85 liter per mil.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer