1997 var året som snudde opp ned på premium-merkenes modellutvalg. Da introduserte Mercedes sin første SUV – ML.
Konkurrentene fulgte nøye med, og i 2002 presenterte de sin sjuseters premium SUV – XC90 – med et trygt og folkelig tilsnitt.
Audi lot vente på seg, og først i 2006 lanserte de Q7, men til gjengjeld var det en bil som tydelig var lenge etterlengtet. Interessen var enorm.
I år lanserer både Volvo og Audi nye generasjoner av disse premium-SUV’ene, og vi har testet nykommerne mot hverandre. Heng med.
VOLVO XC90
Svensk Kina-sjokk
Det var en genistrek av Volvo å lansere XC90 i 2002. Da var det klart at SUV-markedet virkelig var noe å satse på, og svenskene var smarte nok til å gjøre bilen stor nok til å romme sju seter. Sikkerheten hadde som alltid topp prioritet, men ulike kvalitetsproblemer varte i flere år før Volvo klarte å rydde opp. I 2010 kjøpte kinesiske Geely bilprodusenten fra amerikanske Ford, som hadde vært inne på eiersiden i 11 år.
Her finner du ALT om XC90I stedet for å flagge ut alt og lage billige kinakopier, har Geely vært smarte nok til å la svenskene utvikle bil på egenhånd. Med kinesiske penger i ryggen kan vi kjapt fastslå at Volvo har truffet innertier med XC90s nye utseende. Eierskifte forsinket produktuviklingen, derfor har det gått hele 13 år før generasjon to endelig er på plass.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger