Forrige generasjon RS4 ble nærmest en legende før den ble lansert. Denne bilen, som kun fantes som stasjonsvogn (Avant) hadde en motor med relativt moderat sylindertall og slagvolum - en 2,7-liters V6-motor. Men takket være to turboer leverte kraftkilden hele 380 hestekrefter, noe som sørget for at RS4 klarte 0 til 100 på 4,9 sekunder. Det betød at den firehjulsdrevne stasjonsvognen kunne friste med råere akselerasjon enn en Porsche 911 Carrera. Nye RS4 har med andre ord mye å leve opp til.
Rå turtallsmotor
Vi tror imidlertid nykommeren, som denne gangen også kommer i sedan-utførelse, vil holde arven i hevd. Under panseret finner vi nemlig en 4,2-liters V8-motor. Dette er selvsagt ikke unikt for RS4, også S4 kan skilte med åtte sylindre og 4.163 kubikkcentimeter. Men der stopper likhetene. RS4-motoren er nemlig direkteinnsprøytet (FSI), noe som øker motorens effektivitet. Det som er enda mer interessant, er at motoren er forsterket for å tåle et voldsomt turtall. Audi opplyser nemlig at den store V8eren ikke gir seg før ved utrolige 8.250 omdreininger. Det betyr at motoren oppsiktsvekkende nok takler et like høyt turtall som de små, turtallsekstreme GTI-motorene vi kjenner fra for eksempel Toyota Celica T-Sport og Honda Civic R.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger