MALLORCA (DinSide Motor): Det knytter seg alltid stor spenning til toppmotoriserte Audier og S4 er intet unntak. Ikke nok med at den har godt med effekt under panseret, den har også fått på plass en spennende bakdifferensial som faktisk er av betydning.
S4 blir den heftigste modellen på A4-basis enn så lenge. Audi folket var godt drillet til ikke å svare på spørsmål angående RS4. Samtalen gikk i hvert fall helt i lås når vi spurte om RS4 også skulle ha V6 med kompressor.
Det er kanskje litt skuffende for entusiastene at den nye S4 faktisk har mindre effekt enn den utgående. Den mangler også to sylindre, men har til gjengjeld blitt utstyrt med kompressor - en Roots-kompressor for være helt spesifik.
London-bomring
Grunnen til at motoreffekten har gått ned var ikke helt krystallklar, men flere mente at det har noe med CO2-utslipp å gjøre. Ikke så rart i disse dager, men det skyldes også et konkret tilfelle. Bomringen rundt London har en grense på 225 gram per kilometer, og Audi har jobbet hardt med å få S4 under denne grensen. Det er bare stasjonsvogn med manuell kasse som ligger over 225 gram. Sedan med manuell og automat, samt stasjonsvogn med automat ligger under 225 gram. England etterspør 7-8.000 S4-er så de får det som de vil.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger