Mens Porsche dropper diesel helt og holdent, og Mercedes-AMG satser på bensin med hybrid, lanserer Audi sine tradisjonsrike S-modeller med diesel for første gang.

Dette synes vi om forrige S6!
Hei, vi snakker om bilmodellen som startet som 2,2 liters illsint turbo, som senere fikk både 4,2 liters V8, 5,2 liters V10 og i forrige generasjon fortsatt hadde V8 på fire liter med 420 hester og 550 Nm.
Det man blir tilgodesett med nå er en treliters V6 på 349 hester. Riktignok har den hele 700 Nm, men den er ikke raskere enn A6, med den største bensinmotoren. Bare gjerrigere.
Det er modig å lansere noe som har dårligere prestasjoner enn forgjengeren, og det er modig å lansere en diesel i en tid der folk får utslett av å høre navnet og politikerne truer med den ene sanksjonen etter den andre.

«It’s a customer's demand» sier gutta fra Audi.
Audi hevder at raske mennesker, som reiser langt, heller vil kjøre enn å fylle. Og det slipper man til gangs, for den kan bestilles med 73 liters tank. Lenger orker du ikke kjøre på en dag, selv flat out. Kjører du som folk, passerer du 117 mil, før du trenger å fylle. Da skal den sniffe 0,62 liter på mila, for sedanen. Bra for en to tonns firehjulstrekker, med sekser og automat, men ikke revolusjonerende.

AMG E 53 konkurrerer om kundene
Audi lener seg på salgstall for SQ5 og SQ7, som har utgjort omtrent 20 prosent av salget på de respektive modellene.
I Europa, riktignok. I Asia, der Audi har bra vekst om dagen, vil S6 og S7 fortsatt selges med bensinmotor. Ikke hvilken som helst heller. De får den geniale twin turbo 2,9-literen fra RS4 og RS5 med 450 hester. Det samme gjelder USA, men i Europa står dieselen fortsatt sterkt, hevder de.
Det er derfor vi ble fraktet til Frankfurt for å teste nyhetene S6 og S7 på frifarts motorveier og snirklete landeveier, selv sistnevnte med høyere hastigheter enn vi er vant med her hjemme.

Gjerrige
Det er egentlig motoren alt handler om i denne bilen. En kraftig oppgradert treliters V6-motor med nærmest all ny innmat, med mindre friksjon og bedre kjøling av toppen. Det innebærer også kraftigere olje- og vannpumpe.
Innsprøytnings-systemet har høyere trykk og enda mer presise dyser. Dette er en såkalt mildhybrid-diesel, men litt annerledes enn treliterne de allerede har, med effekt på 286 hk/620 Nm og 231 hk/500 Nm.
Alle har reimdrevet startmotor/generator på 8 kW, som lader et litium ion-batteri i bagasjerommet, når man bremser eller kjører utforbakke. Den opplagrede energien brukes til å starte motoren og i gitte tilfeller være med å trekke bilen i gang mens motoren starter, opp til 40 sekunder under vanlig kjøring ved ideelle forhold.

Det som er den største nyheten ved S-motorene er en elektrisk kompressor - eller turbo, om du vil. Den funker som en ekstra dyttehjelp når den eksos-drevne turboen har for lite trykk å bidra med, typisk ved lave turtall.

S4 og S5 får samme motor
Da gir den sju kW-sterke kompressoren opp mot 2,5 bar i opptil fem sekunder. Den ekstra åndedrettshjelpen reagerer på 250 millisekund, og skal minimere turbolag og gi bedre drag hele veien oppover i registeret.
Den elektriske kompressoren er montert mellom intercooler og innsug, og har et spjeld som enten sender luftstrømmen nedom kompressoren eller rett frem i røret mot innsuget, dersom turbotrykket er høyt. Gasspedalrespons og trykk avgjør hvor spjeldet peker.
Ren
Minst like viktig som at den er gjerrig, er at det at den ikke slipper ut noe der bak … annet enn lyd, som for øvrig er litt småkult. En cutaway av komplett motor og drivverk, viser et eksosanlegg med så mye filter og Ad Blue-løsninger at det nesten er rart det kommer ut noe i det hele tatt.

Det er den ikke. Forbruket på blandet kjøring på S6 Avant er oppgitt til 0,66 liter på mila og 171 gram CO2 pr kilometer. Ok for en sekssylindret motor, men ikke superbra, selv om den har mye krefter.
Rask, men…
Wow. Når vi trykker på startknappen fylles ørene av en dov V8-lyd. Umisskjennelig bensin. Her har lydtunerne jobbet for å sprite opp dieselkonseptet.
Det har de ikke lykkes like godt med, når du flytter deg foran bilen. Det hele blir litt komisk, når du står rett ved siden. Man hører V6 diesel foran og V8 bensin bak ...

Vi setter den schizofrene Audien i Drive, og prøver å finne ut hvilken personlighet som har overtaket. Første strekk er på rask motorvei. Et miljø den trives godt i. Klampen i bunn gir ikke sjukt trykk i ryggen, men den er rask, stillegående og effektiv.


Motoren utpreger seg merkelig nok ikke som en spesielt bunnsterk motor. Vi trodde det var der den elektriske turboen skulle briljere. Derimot ser vi at åttetrinns-automaten gjerne sender nåla midt opp på to-tallet eller høyere, når vi trykker på gassen.
Da får vi en kort pause før vi får mye power. Man merker karakteristikken ekstra godt, når man låser girkassa i ett gir og lar den jobbe seg oppover i turtallsregisteret, og det stemmer godt med tallene på maks dreiemoment, som hentes ut fra 2.500-3.100 omdreininger.

Vi svinger av motorveien og tester svingete småveier. Inn med Dynamic kjøreprogram, som strammer opp understellet en smule, og gjøre de vanlige tingene som skarpere girskifter, mer lyd, og mer motstand på rattet.
Det er i sånne omgivelser Audien snubler mest. Skal du utnytte bilen, brukes turtallsregisteret mellom 2.500 og 5.000. Det er brukbart med power, og den nesten to tonn tunge bilen er rask. Men vi har kjørt mer direkte dieselbiler enn dette.
Samspillet mellom gasspedalrespons og når det skjer noe harmonerer ikke alltid like bra. Ventetiden gjør at man noen ganger trykker enda mer på gassen, med det resultat at når kreftene kommer blir det litt for mye, kanskje med en nedgiring som følge.

Den er rett og slett litt vanskelig å dosere. Det hjelper ikke så veldig mye å kjøre girkassa manuelt heller, for å slippe den overraskelsen. Kassa gjør egentlig jobben bra, det er den lille forsinkelsen som er det største problemet.
Tung
Komforten er høy og man har ikke prøvd å gjøre S7 til noen nyrebelte-racer. S har alltid vært alternativet for de som ønsker diskret power, uten for mange kompromisser. Og det er akkurat det dette er.
Man forserer asfalt raskt og komfortabelt. S-modellene har adaptivt understell som standard, men det finnes en del du kan plusse på lista også. Våre testbiler hadde full pakke.

Det vil si luftfjæring, firehjulsstyring og adaptiv styring på forhjula, som endrer utveskling på rattet avhengig av hastighet og sportsdifferensial. Det skal få den to tonn tunge vogna til å gå som en sylskarp lettvekter gjennom svingene.
Og det gjør den også for så vidt. Men i motsetning til Porsche Panamera Hybrid, som veier 400 kilo mer og føles som en bil på 1.400 kilo på svingete veier, føles Audien som en tung bil når svingene blir for skarpe.

Utstyret avgjør
Ved første øyekast er det ikke mye som skiller innvendig, men man får automatisk utstyr som fire-soners klima, Audi Virtual cockpit med S-design, MMI Navigasjon Plus og Audi Connect, sportsstoler i skinn og Alcantara foran og bak eller dypere spotsstoler med integrerte nakkestøtter (som er standard i S7 Sportback), aluminiums-dekor og mørkt interiør med kontrastsømmer, som standard.
Testresultat
Audi S6 og S7 Sportback
Fantastisk komfort. stille, lettkjørt, lekker, avansert og sporty.
Sen gassrespons, uforutsigbar effektleveranse, gir ikke den sporstlige følelsen vi er vant med fra S-modellene.
Utvendig er endringene store. Fronten er annerledes, med svære luftinntak og en rekke aluminiums-detaljer i front og speil og S-spesifikk hekkdifuser. På våre biler var de lakkert sorte, noe som kler en sportslig modell langt bedre. Hjul på 21 tommer er også standard. Ønsker du kraftigere bremser, er karbonkeramiske skiver også på menyen.
Hva mener vi?
Audi har uvanlig høyt fokus på miljø, på sin nest mest sportslige modell. Såpass mye at det faktisk går litt utover ideen med selve modellen.
Når den bare er gjerrigere og bare hårfint raskere enn den utgående modellen, må det gå an å være en smule skuffet.
Her hjemme, tror vi du blir like fornøyd bak rattet i de to mindre sekserne, men ønsker du alt utstyr som du får med i S-modellen, er det ikke sikkert at den blir veldig mye dyrere.
Audi S6 Limousine | S6 Avant | S7 Sportback | |
Motor: | V6, 24V, turbo, Diesel | V6, 24V, turbo, Diesel | V6, 24V, turbo, Diesel |
Slagvolum: | 2969 ccm | 2969 ccm | 2969 ccm |
Effekt - o/min : | 349hk / 3850 - 3850 | 349hk / 3850 - 3850 | 349hk / 3850 - 3850 |
Dreiemoment - o/min: | 700 / 2500 - 3100 | 700 / 2500 - 3100 | 700 / 2500 - 3100 |
0-100 km/t: | 5.0 sek | 5,,1 sek | 5,1 sek |
Toppfart: | 250 km/t | 250 km/t | 250 km/t |
Forbruk WLTP: | 0,63 l/mil | 0,65 l/mil | 0,65 l/mil |
CO2-utslipp WLTP: | 165 g/km | 171 g/km | 170 g/km |
Tankvolum: | 63 liter | 63 liter | 63 liter |
L/B/H: | 495/211/145 cm | 495/211/148 cm | 498/212/142 cm |
Akselavstand: | 293 cm | 293 cm | 293 cm |
Dekkdimensjon: | 255/35R21 | 255/35R21 | 255/35R21 |
Bagasjerom: | 530/1390 liter | 565/1680 liter | 530/1390 liter |
Egenvekt: | 1.955 kg | 2020 kg | 2010 kg |
Hengervekt: | 2.100 kg | 2100 kg | 2100 kg |
Pris fra kr.: | Ikke fastsatt | Ikke fastsatt | Ikke fastsatt |
