Audi topper R8 med V10

Audi viser hva de kan på sportsbilfronten.

Audi topper R8 med V10
Publisert
Sist oppdatert

Audi R8 var en ganske oppsiktsvekkende bil i Audi-sammenheng da den kom for snart to år siden. Den var den mest rendyrkede sportsbilen fra Audi i moderne tid, noe blant annet midtmotor-plasseringen sørget for. Nå kunne Audi for alvor konkurrere mot Porsche, Ferrari og Lamborghini.

V10

Motoren var imidlertid litt svakere enn i de vasseste konkurrentene. Nå supplerer man med en større motor, med to ekstra sylindre og 105 hester ekstra. Totalt yter V10eren 525 hestekrefter og 530 newtonmeter. Det gjør at R8 5.2 FSI gjør 0-100 på 3,9 sekunder, 0,7 raskere enn 4,2-literen.

Maks effekt ligger oppe på 8.000 omdreininger, og maksimalt dreiemoment ligger bare 1.500 omdreininger lavere. Det betyr at vi snakker om en turtallsvillig motor som samtidig har merkbart mer krefter enn lillebror i de lavere turtallsområdene. 5,2-literen har også tørrsumpsmørning, i likhet med 4,2-literen. Vektfordelingen er for øvrig 44/56 prosent på henholdsvis frem- og bakaksel.

Firehjulsdrift

På transmisjonssiden kan du velge mellom vanlig manuelt gir og den sekvensielle R-tronic-kassen. Firehjulsdrift er selvsagt standard, men her handler det om et annet om enda mer bakhjulsfavoriserende system enn de fleste andre Audier har.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer