Tåka henger tung over Trollveggen, og de siste bladene klamrer seg desperat til greinene. De som allerede har falt av ligger i vegbanen, og sammen med duskregnet sørger de for at lyset som skal varsle om at drivhjulene mister grepet blinker uavbrutt når vi lar de 180 hestekreftene i vår TT spille opp.
Turbo og glede
Hører du godt etter, vil du høre turboen ule etter hvert som trykket øker. Draget er bra, men å sette seg bak rattet i en TT og tro at man skal ta av som et jagerfly blir feil, motoren er nemlig den samme som sitter i A4 1,8 T - og den kan du få som stasjonsvogn. Derfor går 0-100 kilometer i timen unna på 7,6 sekunder, mens toppfarten er 228 kilometer i timen.
For de mer motorfikserte kan vi opplyse om at TT naturligvis vil bli å finne i sterkere versjoner. Allerede i april neste år kommer en utgave med 225 hestekrefter. En TTS med ytelser opp mot 300 hester er heller ingen utenkelighet, skal vi tro Audi-folket.
Kjøreglede
Audi TT er en sportsbil, og den både kjører og oppfører seg som en. Styringen er kontant, gir bøttevis med tilbakemelding, og er presis. Fjæringen er slik som den skal være en i bil av denne typen - hard og ikke akkurat designet for å forsere skarpe trikkeskinner eller ferister for den saks skyld. Litt usportslig er drivhjulenes plassering, som er foran. Heldigvis har Audi greid å få bukt med de verste konsekvensene av å ha mye krefter på drivhjulene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger