Dette blir den første åttesylindrede TDI-motoren fra Audi. Den skal presenteres under en motormesse i Wien i mai, og vi vil til å begynne med få stifte bekjentskap med den i A8. Det er ventet at denne A8 vil være klar mot slutten av 1999, men bilen ventes ikke å komme til Norge før i løpet av første halvår neste år. Tanken er at motoren også skal bli tilgjengelig i A6, men når dette blir en realitet er ikke klart ennå.
Nyeste innen TDI
V8 TDI representerer altså det nyeste i rekken av dieselmotorer med direkte innsprøytning. TDI-motorene er ennå forholdsvis ferske, den første fra Audi kom først for 10 år siden, og var en 5-sylindret 2,5-liter. I 1997 presenterte Audi sin første 6-sylindrede TDI-motor som var laget for bruk i en bil.
3,3 liter
Nå har utviklingen kommet til en V8 TDI-motor. Den har 8 sylindre, med 4 ventiler per sylinder, og et slagvolum på 3.300 ccm. Maksimalt dreiemoment er på 480 Nm, som holder seg på dette nivået fra 1.800 til 3.000 omdreininger i minuttet. Av krefter har denne TDI'en 225 hester, som viser seg fra sin sterkeste side ved 4.000 omdreininger i minuttet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger