Elbilkappløpet er i full gang. Etter at den rene elbilprodusenten Tesla startet det for fullt med Model S, fulgte de raskt opp med SUV-en Model X.
Nå har de tyske premiummerkene Audi og Mercedes-Benz meldt seg på. De to kjemper om å være først ute med sine helelektriske SUV-er. Først har vi fått se Audi e-tron – med maskeringsteip. Så fikk vi se Mercedes-Benz EQC med blåmønstret kamuflasje – før Dinside faktisk fikk lov til å sitte på i den også.
Lørdag var forresten e-tron på prøvetur i Oslo, da tipser Ole-Jakob Hildonen foreviget den på film i Bogstadveien:
Høydepunkter
Nå har Audi valgt å vise nok en liten smakebit. Nemlig innsida av bilen.
Ifølge en pressemelding fra selskapet er det et interiør av aller høyeste klasse. Bildene ser du nedenfor.
Her er to store berøringsskjermer og virtuelle sidespeil med skjermer i dørene blant høydepunktene. I tillegg trekker tyskerne fram Bang & Olufsens 3D Premium lydsystem (tilvalg), hvor man skal få «en lydopplevelse av de rent sjeldne».
– Det nærmer seg lansering av Audi e-tron og når vi nå kan åpne prototypen og vise interiøret, ser vi at den plasserer seg rett i premiumsegmentet. Audi e-tron er i rute og vi forbereder oss på å levere ut de første kundebilene rett over nyttår. Vi får store volumer til det norske markedet, og er klare for å ivareta enda flere enn de som til nå har reservert en plass for Audi e-tron, sier Elin Sinervo, direktør i Audi Norge.
Interiørbilder
Hovedscenen for Audi e-tron prototyp
Fredag reiser Dinside til København for å få den første turen i bilen – fra passasjersetet vel å merke. Da får vi likevel ta en enda nærmere titt på interiøret e-tron-prototypen. Den opplevelsen vil du kunne lese mer om allerede til helgen.
Ifølge Audi er et stort, buet dashbord hovedscenen i interiøret. Den omslutter et stort instrumentpanel, med skarpe horisontale linjer fra dørkarm til dørkarm.
Buen skal harmonere sømløst med kanten som rammer inn Virtual Cockpit, som kommer som standard på e-tron, samt skjermene til de virtuelle speilene som kommer som tilvalg. Det er ifølge Audi første gang virtuelle speil blir tilgjengelig på en produksjonsbil med stort volum.
Speilbilde i OLED-skjerm
Ikke bare skal de virtuelle speilene gi en helt ny teknologiopplevelse i bilen. De skal også ha mange praktiske fordeler med tanke på både sikkerhet og komfort.
Det vingeliknende designet rommer et lite kamera som i sanntid viser bildet på den sju tommer store høykontrasts OLED-skjermen. Det skal skape en harmonisk overgang mellom dashbord og dør.
Bildet kan justeres fra side til side for å gi deg synsvidda som kreves, i tillegg til at man kan zoome inn og ut i bildet for å få bedre oversikt over detaljene som befinner seg bak bilen. I MMI-systemet kan sjåføren velge mellom tre ulike visningsmoduser for motorveikjøring, svinger og parkering.
Et annet tydelig interiørelement er den sideløse midtkonsollen. Her er girspaken integrert i håndstøtten, noe som skal skape følelse av at den flyter over midtkonsollen.

Audi letter på sløret om e-tron
Forsøker å skape komplett el-følelse
Material, fargevalg og detaljer vil variere noe etter utstyrslinje som velges. Det kan være Valcona-skinn eller mørk, børstet aluminium.
Sømmene i setene har fått et motiv som skal minne om elektriske kretskort. Kontrast-sømmer i oransje, med inspirasjon fra bilens elektriske anlegg, kan leveres som tilvalg.
Stemningsbelysningen, som også er tilvalg, lyser opp overflatene, og gjengir linjene i interiøret. E-tron-skiltet i instrumentpanelet er også belyst.
Les også vår omfattende artikkel om batterikapasiteten i Audi e-tron og informasjon om hjemmeladingen her.
