Endelig er Audi A6 aktuell for nordmenn igjen. Bak den småkjedelige modellbetegnelsen 55 TFSIe skjuler det seg nemlig både sprek motor, avgiftsfritak, ladeledning og mulig nullutslipp.
Audi A6 var selve drømmebilen for mange nordmenn for få år siden. Diesel, automat og quattro i lekker innpakning gjorde den til en favoritt i premiumklassen.
Siste generasjon A6 har gitt tørke på salgsstatistikken. Diesel og bensin er knusktørt, men denne bør kunne få følelsene i sving igjen.
Men den har to skjær i sjøen. De kommer vi tilbake til.
Hva er det?
Hjertet i hybridsystemet er en toliter bensinmotor på 252 hester og 370 Nm som er koblet sammen med en elmotor på 143 hester og 350 Nm. Den sitter mellom motor og en 7-trinns girkasse. Kreftene fordeles til alle fire hjul via det mest avanserte quattrosystemet Audi har for øyeblikket, Quattro Ultra.
Systemet kobler ut trekk på bakhjulene når man ikke trenger drift på dem og kobler samtidig ut mellomakselen - alt for å spare noen dråper bensin. Det er så vidt vi vet bare Audi som har dette prinsippet.
Hybridene er sprekere enn nesten alle de eksisterende motorene, lave utslippstall gir avgiftsfrihet og dermed masse effekt for pengene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger