Avensis-konkurrent fornyes

Oppgradert utseende, motorer og understell på en allerede stilig Mazda 6.

Avensis-konkurrent  fornyes
Publisert
Sist oppdatert

Vi synes det bare var forleden dag vi kjørte siste generasjon Mazda 6 for første gang, men neida - det er faktisk blitt over to år siden, og bilen hadde première på Frankfurt-utstillingen i september 2007. Som mange andre var vi imponert over den markante designen som gir bilen en spenstig personlighet.

Begrenset ansiktsløftning

Vi kunne ikke se at det skulle være nødvendig å forbedre det allerede vellykkede utseendet, og Mazda har da heller ikke foretatt noen spektakulære grep. Nye front- og baklykter er riktignok på plass, men disse bidrar bare til marginalt å forsterke formspråket som allerede benyttes - som vi ikke kan se er blitt forringet, heldigvis. Mazda 6 trenger for så vidt en vitamininnsprøytning nå; med 1.352 registrerte eksemplarer i 2009, ned fra 1.940 i 2008 er avstanden stor opp til ledertrioen i mellomklassen, Toyota Avensis (4.044 biler), Ford Mondeo (3.466 biler) og VW Passat (3.210 biler). (Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken).

Seks motorer

Det er gjort en del endringer på motorsiden, der man vil finne seks alternativ. Den lakoniske pressemeldingen nevner en ny, kraftig toliters bensinmotor med direkte innsprøytning og god drivstofføkonomi. De eksisterende 1,8- og 2,5-litersmotorene er blitt oppgradert.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer