Avslører batteriet

Kuldegradene er på vei og det betyr startproblemer for mange – også for elbileiere. Et enkelt og billig instrument avslører tilstanden til batteriet.

GJØR-DET-SELV: Med et multimeter kan du enkelt sjekke spenningen i batteriet. Den bør være 12,7 volt. Dette batteriet er dødt og må byttes. Foto: Rune Korsvoll
GJØR-DET-SELV: Med et multimeter kan du enkelt sjekke spenningen i batteriet. Den bør være 12,7 volt. Dette batteriet er dødt og må byttes. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Alle som kjører bensin- eller dieselbil er klar over at de må være godt med strøm på batteriet for å få start på bilen når kuldegradene kommer snikende. Det er det ikke alle elbileiere som er klar over. En elbil har nemlig to batterier – et stort høyspent-batteri som sørger for framdriften og et vanlig 12 volts batteri slik som i bensin- og dieselbiler.

Dette batteriet sørger blant annet for strøm til dørlåser og ikke minst til å vekke til live systemet som skal gi strøm til bilens elektriske motor. Når dette batteriet er tomt, nekter elbilen å starte og dørene lar seg ikke åpne.

Elbil-problem

I nødstoppstatistikken til NAFs tyske søsterorganisasjon ADAC, står defekte og utladete 12-voltsbatterier for 54 prosent av alle utrykningene til elbilister i nød.

Petter Schøyen leder SOS Veihjelp og NAF Veihjelp i Oslo-området. Han kjenner seg igjen i problemene som ADACs «gule engler» opplever med elbiler.

MANGE NØDSTOPP: Mange elbileiere aner ikke at også deres bil har et 12-volts batteri i tillegg til det store høyspent-batteriet. Dette batteriet sørger blant annet for å vekke til live systemet som skal gi strøm til bilen elektriske motor. Uvitenheten gir mange nødstopp, forteller Petter Schøyen i NAF. Foto: Rune Korsvoll
MANGE NØDSTOPP: Mange elbileiere aner ikke at også deres bil har et 12-volts batteri i tillegg til det store høyspent-batteriet. Dette batteriet sørger blant annet for å vekke til live systemet som skal gi strøm til bilen elektriske motor. Uvitenheten gir mange nødstopp, forteller Petter Schøyen i NAF. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

- Også vi må ofte ut å hjelpe elbiler med defekt eller utladet 12-volts batteri. De opplever at de ikke kommer inn i bilen eller at det elektriske drivverket ikke vil våkne når de trykker på startknappen. Strømtilførselen fra det store batteriet til elmotoren blir rett og slett ikke aktivert, forklarer Schøyen.

Han mener årsaken til at mange får problemer er at elbileiere tror at alt er greit så lenge det er strøm på det store høyspent-batteriet.

Kulde gir problemer

Det fleste steder i Norge har allerede opplevd kuldegrader nattetid. Med andre ord er det på høy tid å sjekke at startbatteriet er i stand til å takle kulda. Det er noe du enkelt kan gjøre selv med et multimeter, som du kan kjøpe i en jernvarehandel for to-tre hundre kroner og oppover.

Hvorfor det er akkurat nå du bør ta en batterisjekk, forklarer bilelektriker Arnfinn Vinju i Nes Bilelektro:

– Tenk på dette bildet: Minusgrader får effekten i batteriet til å krympe mye, samtidig som motoren kan bli to-tre ganger tyngre å dra rundt enn om sommeren. For å klare denne utfordringen sier det seg selv at batteriet må være i god form.

- En måling med et multimeter gir en pekepinn på tilstanden til batteriet. Dersom du måler en spenning på 12,7 volt er batteriet i bra form. Dersom du måler 12,3 volt eller mindre, betyr det at batteriet må lades eller at det kanskje må byttes, forklarer Vinju.

HVOR LENGE VARER BATTERIET?: - Noen biler vi får inn på verkstedet har et batteri som har fungert bra i 10-11 år, mens andre må bytte batteri allerede etter tre-fire år, sier bilelektriker Arnfinn Vinju. Foto: Rune Korsvoll
HVOR LENGE VARER BATTERIET?: - Noen biler vi får inn på verkstedet har et batteri som har fungert bra i 10-11 år, mens andre må bytte batteri allerede etter tre-fire år, sier bilelektriker Arnfinn Vinju. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Ikke hele sannheten

Han er imidlertid klar på at en slik måling ikke forteller hele sannheten. Spenningen i batteriet kan likevel falle betydelig når du skrur på tenningen i bilen og begynner å belaste batteriet. For å få vite hvor mye effekt batteriet inneholder, må du på et verksted å få målt det med en mer avansert batteritester. Da får du en komplett tilstandsrapport.

- Den siste tiden har du sikkert brukt både setevarmer, trådene i bakruta og mye annet ekstrautstyr som stjeler strøm. Har du i tillegg kjørt mange korte turer, klarer ikke bilen å lade batteriet opp igjen i tilstrekkelig grad. Derfor er tiden inne akkurat nå for en batteri-sjekk, sier Vinju.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer