Kreativiteten til bilprodusentene er stor når det gjelder å beskrive hvor fantastisk lyset i de nye bilene er.
Ikke minst har overgangen til LED-lys i nesten alle nye biler bokstavelig talt bidratt til å lyse opp mørke høstkvelder ... i hvert fall for en del. De gir hvitt og fint lys og er betydelig rimeligere enn xenon-lykter. I tillegg skal de være nærmest evigvarende sammenliknet med de gamle lyspærene.
40 biler i vintertest
Men fortsatt er det stor forskjell på hvor godt lys lyktene gir. De viser omfattende vintertester av 40 nye elbiler og fossilbiler som Dagbladet har gjort sammen med det finske magasinet Tekniikan Mailmaa. For å se hva bilene duger til under tøffe vinterforhold, inngår test av lysene som et viktig element. Alle testene er kjørt i lys-laboratoriet til det finske magasinet
Testene viser at det er store forskjeller på både lengden og bredden til de viktige nærlysene. Et kort og smalt nærlys gjør det vanskelig å oppdage myke trafikanter i tide. Resultatet blir en mer stressende kjøretur og i verste fall en alvorlige ulykker. Et svakt og kort fjernlys gjør også kjøringen mindre komfortabel og avslappende på mørke høstveier.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger