Fristen for å få av piggdekkene på bilen i Sør-Norge er første mandag etter påske. I Nord-Norge er det 1. mai.
Likevel er det på tide å sjekke om dekkene som står lagret i garasjen egner seg for bruk enda en sommer.
Det er to ting som avslører dekkets tilstand – slitasjen og alderen. Mønsterdybden er ganske enkel å sjekke. Se på slitasjevarslerne (små, tverrgående forhøyninger av gummi) som sitter nede i dekkmønsteret. Når dekket er slitt ned til disse forhøyningene er du nede på minimumsgrensen på 1,6 millimeter mønster.

Advarer: Disse dekkene dominerer dødsstatistikken
Minstekrav 1,6 millimeter
Lovens minstekrav på 1,6 millimeter er imidlertid farlig dårlig. Dekkenes evne til å motstå vannplaning på regnvåte dager begynner å bli dårlig lenge før dette. Vannplaning vil si at bilen rett og slett begynner å flyte og du mister all kontroll. Du kan styre og bremse uten at det hjelper.

Da vi testet et brukt Continental-sommerdekk med 4 millimeter mønster mot vannplaning i sving, mistet det alt grep allerede ved 61,2 km/t. Det beste nye dekket i testen beholdt grepet til 83,1 km/t.

Dreper rekkevidden - derfor bør du styre unna
Koden avslører alder
Det andre du må sjekke er alderen til dekkene. På dekksiden står det stemplet inn et tall med fire siffer. De to første viser uken dekket er produsert. De to siste viser året. For eksempel 3114, som betyr at dekket er produsert i uke 31 i 2014.
Et dekk som er blitt seks-sju år gammel, er modent for utskifting, selv om mønsterdybden fortsatt er bra. Gummien i dekket begynner å bli hard og dekket glatt, noe som gir lengre bremsestrekninger på våt vei.
TEST: VANNPLANING I SVING (km/t)
Goodyear | 83,1 |
Nokian | 82,8 |
Vredestein | 82,1 |
Falken | 82,0 |
Sava | 81,8 |
Hankook | 81,5 |
Michelin | 81,5 |
Continental | 80,8 |
Bridgestone | 80,1 |
Maxxis | 79,5 |
Radar | 78,5 |
Nankang | 78,2 |
Michelin CrossClimate | 77,8 |
Slitt sommerdekk | 61,2 |
Slitt piggfritt vinterdekk | 60,3 |
Resultat med 10 mm vann på veien