På få år er verden snudd på hodet, og alle ser sort når diesel nevnes. Men Mercedes tar sjansen og banner høyt i kirka når de nå likevel satser på diesel og hybrid.
For øyeblikket er det bare Audi med Q7 som har denne løsningen, og det er ikke noen andre som annonserer at de vil gå for ladbar diesel … med unntak av Mercedes. Og de gjør det både i C-klasse, E-klasse og GLC.
De samme modellene får dessuten ladbar bensin igjen også, så Mercedes har helgardert, men vi har gledet oss ekstra til denne nyheten - av flere grunner.

Dieselmotoren er energieffektiv og langt fra like følsom på forbruk som bensinbilen ved hard gassbruk, høy hastighet eller når man trekker noe på tilhengerkroken. De har lavere CO2-utslipp, og med AdBlue slippes det nesten ikke ut partikler heller.
Men dieselmotoren støyer mer og vibrerer mer, særlig ved igangsetting. Vi trykker på knappen, og skjermene lyser opp og akkopagneres med en rekke artige lyder.
Men dieselmotoren uteblir. Bilen glir lydløst av gårde, som en hvilken som helst annen hybrid, og starter automatisk i hybrid-modus.
Da prioriteres elektrisk drift, så lenge den har strøm på batteriet. Som vanlig har man også innstillingene Eco, Comfort, Sport, Sport+, samt individuelle innstillinger, men det er kun i Eco og Comfort man kan velge mellom E-Mode, Hybrid, Save og Charge. Da kan du selv styre når og hvor du vil bruke strømmen.



Muligens den beste Mercedesen nå!
Lave drivstoffkostnader
Det er ikke noe stort offer å kjøre på strøm. Den kjører over 130 km/t på elmotoren og 122 hk-motoren føles sprek nok under vanlig kjøring.
Ladbare hybrider er avhengig av flinke brukere dersom de skal bruke lite. Det gjelder også for E 300, som vi tester nå. Fulladet batteripakke gir ca. fire mils rekkevidde i praksis, mot 5,2 som lovet etter den gamle NEDC-målingen. Det imponerer ingen.
Det som imponerer mer, er at en kjøretur på ti mil resulterer i et dieselforbruk på 0,25 liter på mila. 20 mil krever 0,35. Dersom du dropper kabelen fullstendig, må du regne med et forbruk mellom 0,5 og 0,58 liter på mila.

Et av de smarteste Mercedes-kjøpene du kan gjøre
Kanskje ikke noe spesielt imponerende, med tanke på at den faktisk lader i nedoverbakker, og med tanke på at for eksempel Mitsubishi Outlander PHEV, som tross alt har en bensinmotor, nesten klarer seg med det samme.
Sprek
Mercedes har, som alle andre tyske produsenter med biler i denne størrelsen, valgt å legge elmotoren rett foran girkassa, og dermed utnyttet den der den har størst effekt.

Da får man maksimalt ut av den opp mot toppfarten også. Setter man kjøreprogrammet på Sport+, prioriterer batteripakka til enhver tid strøm til elmotoren, men dieselmotoren stopper aldri. Da har man hele 306 hester og 700 Nm til rådighet. 194 hk og 400 Nm fra dieselmotoren og 122 hk og 440 fra elmotoren.
I denne innstillingen er den to tonn tunge doningen imponerende kjapp og frisk i frasparket - såpass at den gjør deg oppmerksom på at det er bakhjulsdrift du kjører, fordi ESP-systemet er mer sporty i denne innstillingen.

Kjører bra
Bortsett fra enkelte symboler og funksjoner, er dette som en hvilken som helst E-klasse. Det betyr lavt støynivå, høy komfort og bra plass i alle seter.

Racerbil for familien!
Stasjonsvogna har en del iboende kvaliteter, sammenlignet med en høyreist SUV, som gjør at komforten er utrolig fin - selv om vår bil bare har Agility Control, ikke justerbar Airmatic. Den er utpreget komfortabel og liker egentlig ikke å bli utfordret mot det sportslige, selv om motorpakka fint hadde tillatt det.
For understellet blir veldig mykt i baken og innerhjulet foran går høyt, hvis du utfordrer den på svingete veier. Det hjelper lite at den går på myke Nokian Hakkapeliitta R3 245 og 255/45-18, som sporer litt også. I slike tilfeller savner vi mer presis styring også.

En bra pakke, men…
Testresultat
Mercedes-Benz E 300 de
Deilig kjørecomfort, lavt støynivå, gjerrig på drivstoff, bra pris.
Må betale mye for aktiv sikkerhet, fås ikke med firehjulsdrift, irriterende kasse i bagasjerommet
E 300 er nesten en gavepakke. Startprisen er på lave 620.000 kroner. Da har man ryggekamera, 18 tommere på hjulene, LED high Performance-lys og elektrisk bakluke.
Dessverre følger ikke kjøreassistent-pakka med alt aktivt sikkerhetsutstyr med, heller ikke de fantastiske Multibeam LED-lampene eller parkeringspakka med 360 graders kamera. Vår godt utstyrte modell lander på 769.700 kroner. Men det er strengt tatt ikke så ille.
De største ankepunktene for denne bilen er at du ikke får den med firehjulsdrift og at du må leve med ei stor kasse på tvers av hele bagasjerommet. Det krever kreativ pakking av bagasjen, samtidig som den ellers velkomne skiluka blir litt amputert.
Mercedes-Benz E 300 de
Dieselmotor: | R4, 16V, turbo, diesel |
Transmisjon: | 9-trinns automat |
Slagvolum: | 1.950 ccm |
Effekt - o/min : | 194 hk / v 3.600-4.400 |
Dreiemoment - o/min: | 400 Nm / 1.600-2.800 |
Elmotor: | 122 hk / 440 Nm |
0-100 km/t: | 6 sek |
Toppfart: | 250 km/t |
Forbruk: NEDC | 0,16 l/mil |
CO2-utslipp: NEDC | 44 g/km |
Tankvolum: | 66 liter |
L/B/H: | 493/185/147 cm |
Akselavstand: | 294 cm |
Dekkdimensjon: | 245 og 255/45R18 |
Bagasjerom: | 560 / 1.660 liter |
Egenvekt: | 2.065 kg |
Hengervekt: | 2.100 kg |
Pris fra kr.: | 618.900,- |
Pris Testet bil: | 769.700,- |
