Baksetet ikke lenger tryggest

En voldsom sikkerhetsutvikling på forsete-fronten har ført til at forsetene nå har blitt det tryggeste stedet å sitte for voksne.

De aller fleste nye biler beskytter forsetepassasjerene med frontkollisjonsputer, sidekollisjonsputer, hodekollisjonsputer og pyrotekniske beltestrammere. Enkelte bilmodeller kan i tillegg skilte med knekollisjonsputer og setekollisjonsputer. Bakseteavdelingene derimot, er som regel preget av en langt mer beskjeden satsing på sikkerhetsutstyr. DinSide tror forklaringen er å finne i kollisjonstest-instituttenes prioriteringer. Foto: Peugeot
De aller fleste nye biler beskytter forsetepassasjerene med frontkollisjonsputer, sidekollisjonsputer, hodekollisjonsputer og pyrotekniske beltestrammere. Enkelte bilmodeller kan i tillegg skilte med knekollisjonsputer og setekollisjonsputer. Bakseteavdelingene derimot, er som regel preget av en langt mer beskjeden satsing på sikkerhetsutstyr. DinSide tror forklaringen er å finne i kollisjonstest-instituttenes prioriteringer. Foto: Peugeot Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det hevder i hvert fall professor Lynne Bilston ved Neuroscience Research Australia.

- Vi kunne ha spart flere liv og forhindret flere skader hvis vi la like stor vekt på bilers bakseter som på forsetene, skriver Bilston i en pressemelding.

Tryggere foran - men ikke bak

Bilston har sammenlignet risikoen for skader i for- og baksetene i biler produsert i perioden 1990 til 1996 med "nyere biler". Hun hevder å kunne påvise en signifikant lavere forekomst av hode-, bryst- og mageskader for forsetepassasjerene i de nyeste bilene. Men når det kom til baksetepassasjerene, fant forskningsinstituttet ingen tilsvarende nedgang i denne typen skader.

Bilston hevder at det faktisk var tryggere å sitte i baksetene i eldre biler, men at overnevnte utvikling har ført til at det i nye biler har blitt tryggest å befinne seg i forsetene. Unntaket er barn, som ifølge Bilston sitter tryggest i baksetene både i eldre og nye biler.

Revolusjon foran

DinSide er ikke spesielt overrasket over Bilstons funn. De siste 10-20 årene har det nemlig skjedd en sikkerhetsmessig revolusjon på forsete-fronten. Resultatet er at forsetepassasjerene i de aller fleste biler i dag beskyttes både frontkollisjonsputer, sidekollisjonsputer, hodekollisjonsputer og pyrotekniske beltestrammere.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer