Banetest av japansk racer

Lexus gjør en kanondebut i et smalt og tøft segment. IS F skuffer ikke.

Publisert
Sist oppdatert

SEVILLA (DinSide Motor): Lexus har lagt miljøkampen litt på hylla og serverer en skikkelig godbit. IS F lanseres på grunn av at premiumkonkurrentene, Audi, BMW og Mercedes har tilsvarende racerbiler. I dagens bilde er Audi RS4 eldst, mens BMW M3 kom i fjor sommer og Mercedes C63 AMG kommer nå.

Vi har kjørt alle disse bilene, og selv om de er veldig forskjellige kan vi bekrefte at dette er saker som appellerer til primitive instinkter. Det gjelder både kjøreegenskaper, motorkarakteristikk og image.

Alle bilene har over 400 hestekrefter, rikelig med fartsressurser og aggressiv styling. Selv dagens testbil, som kommer fra et merke som er i ferd med å bli oppfattet som politisk korrekt på grunn av sin hybridteknologi, har fått på seg skikkelige skjørt, spoilere og en liten stabel med eksosrør på begge sider bak.

Se bildene

Tøft selskap

Noe av det som er viktigst med en slik bil er mye motor. Aller helst bør det være dobbelt så mye effekt som i det de fleste ville oppfatte som en sprek bil.

Klassenivået ligger litt over 400 hestekrefter og Lexus IS F har lagt seg på 423 hestekrefter. Den har dermed rimelig ryddig plassert seg på sølvplass på pallen. Mercedes C63 ligger øverst med 457 mens Audi og BMW må dele bronse med skarve tre hestekrefter mindre enn Lexus.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer