Audi Q4 e-tron

Banker Volvo og Tesla på pris

Med nye, elektriske Q4 e-tron sikter Audi på å nå nye kjøpergrupper som har litt færre kroner å bruke på ny bil. Den slår både Volvo XC40 og Tesla Y på pris.

AUDIS NYE FOLKE-ELBIL: Med gunstige priser, bra plass og god rekkevidde, vil Audi Q4 e-Tron bli en tøff konkurrent til elektriske Volvo XC40 og Tesla Model Y. Foto: Audi
AUDIS NYE FOLKE-ELBIL: Med gunstige priser, bra plass og god rekkevidde, vil Audi Q4 e-Tron bli en tøff konkurrent til elektriske Volvo XC40 og Tesla Model Y. Foto: Audi Vis mer
Publisert

Audis store elbil, e-tron, har allerede hatt stor suksess i Norge og vært den mest solgte bilen her hjemme i flere måneder. Det til tross for at de fleste bilene som er solgt koster mellom 700 000 og 800 000 kroner. Q4 e-tron er et hakk mindre og blir betydelig billigere.

Under 400 000

Med de samme batteripakkene som storebror og en startpris rett under 400 000 kroner, har Q4 det meste som skal til for å bli en ny bestselger.

I tillegg kommer også den med både tohjulstrekk og firehjulstrekk. Familie-utgaven av bilen ruller inn på norske veier i juni, mens kupé-utgaven Sportback lar vente på seg til nærmere høsten.

I JUNI: Allerede i juni skal de første norske kundene kunne sette seg inn bak rattet i Q4 e-tron. Normalt er ikke utstyret i de billigste bilene fra Audi imponerende. For å få en bil slik du ønsker, kan det nok hende at prisen blir noe høyere enn 399 900 kroner, som Audi skryter av. Foto: Audi
I JUNI: Allerede i juni skal de første norske kundene kunne sette seg inn bak rattet i Q4 e-tron. Normalt er ikke utstyret i de billigste bilene fra Audi imponerende. For å få en bil slik du ønsker, kan det nok hende at prisen blir noe høyere enn 399 900 kroner, som Audi skryter av. Foto: Audi Vis mer

Gode priser

Til å begynne med kommer bilen i tre utgaver: Q4 35 e-tron med bakhjulsdrift, 170 hester, en batteripakke på 52 kWt og en oppgitt rekkevidde på 341 kilometer. Prisen på denne starter på 399 900 kroner levert Oslo. E-tron 40 og 50 har henholdsvis 204 og 299 hester og den store batteripakken på 77 kWt.

For utgaven med bakhjulsdrift oppgis med en rekkevidde på 520 kilometer, mens Quattro-utgaven med firehjulstrekk skal gå 497 kilometer, ifølge Audi.

Bestselger med firehjulstrekk

Den norske Audi-sjefen Elin Sinervo tror imidlertid ikke det er de billigste utgavene som vi tiltrekke seg flest kunder:

- Vi tror bestselgeren vår kommer til å bli e-tron 50 Quattro, som altså har den største batteripakken og firehjulstrekk, Prisen på denne bilen starter på 484 500 kroner, sier Sinervo. Hun forteller at kupé-utgaven Sportback er ventet til Norge ført nærmere høsten og at den kommer til å bli rundt 20 000 kroner dyrere.

Bilene med bakhjulsdrift kan trekke en henger på 1000 kilo, mens utgaven med firehjulstrekk kan dra en henger på 1200 kilo.

TIL HØSTEN: Til høsten kommer Q4 e-tron som en sportslig kupé-utgave Sportback, som blir rundt 20 000 dyrere enn den vanlige familie-versjonen. Foto: Audi
TIL HØSTEN: Til høsten kommer Q4 e-tron som en sportslig kupé-utgave Sportback, som blir rundt 20 000 dyrere enn den vanlige familie-versjonen. Foto: Audi Vis mer

Tøff Volvo-konkurrent

Audi Q4 e-tron bygges på den samme plattformen som Skoda Enyaq og VW ID.4, er 4.60 meter lang og har et bagasjerom på 520 liter. Det betyr at den er innenfor det en familie med barn trenger av plass. Den største konkurrenten blir uten tvil elektriske Volvo XC40.

Q4 e-tron har imidlertid et par kort i ermet som gjør at den stiller sterkt i konkurransen: For det første er den 16 centimeter lenger, noe som gjør at både beinplassen i baksetet og bagasjerommet blir større. I tillegg er prisen lavere.

Med firehjulstrekk og en stor batteripakke har den en oppgitt rekkevidde på 418 kilometer, og koster 524 000 kroner. Så langt er dette den eneste utgaven av elektriske Volvo XC40 som er til salgs.

Billigere enn Tesla Y

Q4 e-tron kan også bli en tøff konkurrent til Tesla Model Y når den kommer seinere i år. Den har omtrent samme rekkevidde som Q4 e-Tron og firehjulstrekk, men er priset til 535 000 kroner. Både Volvo og Tesla har imidlertid motorer på over 400 hester, så for deg som ønsker en råsterk bil er kanskje disse likevel favorittene.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer