Bilsalget i 2017:

Bare biler med elmotor i topp-ti

Vi har igjen sett nærmere på bil-året 2017. Flere rekorder ble slått og for første gang hadde under halvparten av de registrerte bilene bare forbrenningsmotor.

VINNEREN I 2017: Volkswagen E-Golf ble mest solgt i Norge i 2017 uansett drivstoff, og ville vært mest solgte modell alene. Foto: Knut Moberg
VINNEREN I 2017: Volkswagen E-Golf ble mest solgt i Norge i 2017 uansett drivstoff, og ville vært mest solgte modell alene. Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi kunne nylig fortelle at bilsalget i 2017 ble tidenes beste når vi ser på antallet førstegangsregistrerte biler. Og nybilsalget ble det beste siden 1986.

Utviklingen av salget i forhold til langtidstrenden viser dessuten at vi er inne i den lengste vedvarende periode med høyt salg noensinne. Det går tydelig frem fra OFVs oversikt (klikk for større):

Dyre biler

Og at nordmenn har penger å bruke på bil, går tydelig frem av fordelingen på merke og modell - salget av dyre biler har aldri vært høyere selv om trenden var godt i gang allerede i 2012. Dyre merker som BMW, Volvo, Mercedes-Benz og Audi ligger alle i topp ti blant bilmerkene, henholdsvis på 3., 4., 5. og 8. plass.

Rekordåret 2017:

Den omfangsrike statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), inneholder mye mer interessant informasjon. Det ble satt en rekke nye rekorder i året som gikk, som denne oversikten fra OFV viser:

Først i verden mer enn 50 prosent elektrifisert

At Norge er verdensmestere når det gjelder elektrifisering er ikke noen oppsiktsvekkende nyhet lenger. Men nyheten som gikk verden rundt da OFV publiserte sine tall, var at flertallet av de nye registrerte personbilene i 2017 for første gang var utgjort av biler utstyrt med elektrisk motor, alene eller sammen med forbrenningsmotor. Altså elbiler (20,8%), hybrider (12,9%) og ladbare hybrider (18,4%) - til sammen 52,1 prosent av nybilmarkedet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer