Jeep er ett av verdens beste varemerker når det gjelder biler med firehjulstrekk. I Norge har de aldri hatt suksess. Noen entusiaster har riktignok vært lojale, men ellers har Jeep blitt sett på som ganske dyr og ikke blant de mest pålitelige.
Dette blir det en forandring på nå. I den prestisjefylte kåringen av Årets Bil i Europa i år, var VW ID.Buzz en klar favoritt. For de 56 ledende motor-journalistene i juryen, falt valget imidlertid på Jeep Avenger. Vi har kjørt bilen og vår spådom er at dette kan bli en lenge etterlengtet suksess for det amerikanske bilmerket. Men amerikansk og amerikansk; akkurat denne bilen skal Jeep bygge i Polen.

Tilbake med elektrisk monster
Det er flere grunner til at Avenger kan bli en suksess. Fabrikken har tatt mål av seg til å videreføre det barske imaget som i alle år har vært varemerket til Jeep. Avenger har fått et utseende som er en terrengbil verdig.

God pris
I tillegg får Avenger en svært god pris. Den rimeligste utgaven koster fra 339 900 kroner, den dyreste 388 000 kroner. Teknologien er lik. Forskjellen ligger i utstyret.
Det er likevel en viktig ting som mangler: Varemerket til Jeep har alltid vært firehjulstrekk. Avenger trekker bare på hjulene foran.
Som et plaster på såret, får du en bakkeklaring på hele 20 centimeter og Select-Terrain. Det betyr at du ut i fra underlaget du kjører på kan velge modus (snow, mud, sand), som gjør at grepet på drivhjulene skal bli best mulig.
Dette hjelper en god del på dårlige veier og på glatt underlag, men kan ikke sammenliknes med firehjulstrekk.
400 kilometer rekkevidde
Allerede fra billigste utgave får du også en såkalt Hill Descent Control, som hjelper deg med de bratte, glatte bakkene uten at grepet glipper.

Mye av teknologien i Avenger kjenner vi fra før. Det er den samme som blant annet Opel Mokka-e og Peugeot e-2008 er bygget på. Batteripakken er på 54 kWt, men på grunn av at dette er en liten (4,08 meter) og relativt lett bil (egenvekt 1563 kilo), er rekkevidden målt til 400 kilometer i WLTP-testen.
Bilen kan hurtiglades med 100 kW. Til Norge kommer alle bilene med varmepumpe-teknologi, som bidrar til lavere strømforbruk under kjøring på vinterføre.

De beste brukte SUV-ene
Gode kjøreegenskaper
Motoren er på 156 hester med et dreiemoment på 260 newtonmeter. Dette er godt nok til at bilen føles kvikk i akselerasjoner. På grunn av den høye bakkeklaringen og lange fjæringsveien, skulle man tro at Avenger kunne krenge og bli litt ustabil på svingete veier. Slik er det ikke.
Jeep har sørget for å stramme opp understellet for å unngå akkurat dette. Foreløpig har vi bare kjørt bilen på asfaltveier. Opplevelsen bak rattet er overraskende komfortabel og god.
Tidligere har vi imidlertid kjørt Peugeot e-2008, med den samme teknologien, i en tøff vintertest.

Lavt forbruk i kulde
Det ble en positiv overraskelse: «I kritiske situasjoner på glatt vei oppfører bilen seg sikkert. I tillegg er varmeapparatet godt. Bilen har det nest laveste strømforbruket av alle i kulde. Det som begrenser rekkevidden er først og fremst størrelsen på batteriet. Lyset og bremsene trekker litt ned, men helhetsinntrykket på vinterføre er klart positivt – uavhengig av temperatur», var vår konklusjon etter testen. Vi går ut i fra at mye av dette kan overføres til Jeep Avenger.

I kø for fire-millioners-bilen
Til Norge før sommeren
Avenger er som nevnt en relativt liten bil. For en familie med flere barn, er den nok i minste laget. Romfølelsen er imidlertid overraskende god, og plassen bak rattet har vi ingen ting å utsette på. I bagasjerommet på 355 liter får du med det mest nødvendige. Nyttelasten på 490 kilo er høyere enn på mange av de store elbilene på markedet.
Ett minus som kan få menge til å droppe denne bilen, er at den ikke kan trekke tilhenger.
De første bilene kommer til Norge før sommeren.
Tekniske data Jeep Avenger
Pris fra ca. kr | 339 900,- | |
Lengde/bredde/høyde cm | 4,08/1,78/1,53 | |
Egenvekt kg | 1563 | |
Nyttelast kg | 490 | |
Bagasjerom lit. | 355 | |
Tilhengervekt kg | Ikke tilhenger | |
Motor kW/HK | 115/156 | |
Dreiemoment NM | 260 | |
Aks 0-100 km/t sek. | 9,0 | |
Toppfart km/t | 150 | |
Batteri kWt | 54,0 | |
Rekkevidde km | 404 | |
Oppgitt forbruk kWt per 100 km | 12,5 | |
Maks. ladehastighet kW | 100 | |
Drivhjul | Tohjulstrekk | |
Fabrikkgaranti år/km | 5/ 100 000 | |
Batterigaranti | 8/160 000 |
Kilde: Importøren