Nekter å starte

Batteri-feilen som stopper mange elbiler

Et utladet batteri sørger for at mange elbiler får problemer langs veien. Ikke det store batteriet som driver bilen, men det lille startbatteriet.

START-NEKT: Også elbiler har et lite 12-volts startbatteri, akkurat som en bensinbil. Når startbatteriet er flatt, nekter elbilen å starte og dørene lar seg ikke åpne. Foto: ADAC/ Martin Hangen
START-NEKT: Også elbiler har et lite 12-volts startbatteri, akkurat som en bensinbil. Når startbatteriet er flatt, nekter elbilen å starte og dørene lar seg ikke åpne. Foto: ADAC/ Martin Hangen Vis mer
Publisert

Mange elbileiere vet ikke en gang at bilen deres har to batterier – et stort høyspent-batteri som sørger for framdriften og et vanlig 12 volts startbatteri slik som bensin- og dieselbiler har. Dette lille batteriet sørger blant annet for strøm til dørlåser og ikke minst til å vekke til live systemet som skal gi strøm til bilen elektriske motor. Når startbatteriet er flatt, nekter elbilen å starte og dørene lar seg ikke åpne.

Mange nødstopp

I nødstopp-statistikken til NAFs tyske søsterorganisasjon ADAC, som i fjor hjalp 5,4 millioner biler med problemer langs veiene, er et flatt startbatteri den aller største årsaken til at elbiler trenger hjelp lang veien. Defekte og utladete startbatterier står for 54 prosent av alle utrykningene til elbilister i nød. Siden elbil-parken foreløpig er en del nyere enn fossilbilene, forventer ADAC at problemer som dette, som ofte skyldes aldring, vil øke i årene framover.

SYNDEREN: Et defekt eller utladet startbatteri er årsak til over halvparten av alle nødstopp med elektriske biler. Foto: Rune Korsvoll
SYNDEREN: Et defekt eller utladet startbatteri er årsak til over halvparten av alle nødstopp med elektriske biler. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Lite feil på hoved-batteriet

Det store hoved-batteriet, elmotoren og ladesystemet til elbilene viser seg derimot svært driftssikkert og står for bare 4,4 prosent av utrykningene i ADACs nødstoppstatistikk.

Petter Schøyen leder SOS Veihjelp og NAF Veihjelp i Oslo-området og har hjulpet bilister i nød i mer enn 30 år. Han kjenner seg igjen i problemene som ADACs «gule engler» opplever med elbiler.

Vet ikke om batteriet

- Også vi må ofte ut å hjelpe elbileiere med defekt eller utladet startbatteri. De opplever at de ikke kommer inn i bilen eller at det elektriske drivverket ikke vil våkne når de trykker på startknappen. Strømtilførselen fra det store batteriet til elmotoren blir rett og slett ikke aktivert, forklarer Schøyen.

Han mener årsaken til at mange får problemer er at elbil-eiere tror at alt er greit så lenge det er strøm på det store høyspent-batteriet.

VET IKKE: Mange elbileiere tror at alt er i orden så lenge det store høyspentbatteriet har strøm. De vet ikke at bilen også har et startbatteri, sier Petter Schøyen som er leder i SOS Veihjelp og NAF Veihjelp. Foto: Rune Korsvoll
VET IKKE: Mange elbileiere tror at alt er i orden så lenge det store høyspentbatteriet har strøm. De vet ikke at bilen også har et startbatteri, sier Petter Schøyen som er leder i SOS Veihjelp og NAF Veihjelp. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Sjekk dette før ferien

- Alle vet at du ikke får start på en bensinbil når batteriet er flatt. Akkurat slik er det på en elbil også. Problemet er at mange elbil-eiere ikke vet at bilen deres har et slikt startbatteri. Etter noen år blir dette batteriet dårlig. – akkurat som på i en bensinbil. Hvis elbilen blir stående ubrukt en stund, kan batteriet lade seg ut.

- Mitt råd til alle elbileiere som nå er i ferd med å pakke for å reise på ferie, er å få sjekket at også startbatteriet er i god form. Det unngår du problemer og ergrelser langs veien, sier Schøyen.

Årsakene til problemer med elbiler

Startbatteri 54,0 %

Elektriske feil/lys etc 15,1 %

Dekk 14,2 %

Styring, bremser, gir etc 12,2 %

Høyspent-batteri, lading, elmotor 4,4 %

Klimaanlegg, varme, kjøling 0,1 %

Kilde: ADAC nødstoppstatistikk 2021

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer