Mange elbileiere vet ikke en gang at bilen deres har to batterier – et stort høyspent-batteri som sørger for framdriften og et vanlig 12 volts startbatteri slik som bensin- og dieselbiler har. Dette lille batteriet sørger blant annet for strøm til dørlåser og ikke minst til å vekke til live systemet som skal gi strøm til bilen elektriske motor. Når startbatteriet er flatt, nekter elbilen å starte og dørene lar seg ikke åpne.
Mange nødstopp
I nødstopp-statistikken til NAFs tyske søsterorganisasjon ADAC, som i fjor hjalp 5,4 millioner biler med problemer langs veiene, er et flatt startbatteri den aller største årsaken til at elbiler trenger hjelp lang veien. Defekte og utladete startbatterier står for 54 prosent av alle utrykningene til elbilister i nød. Siden elbil-parken foreløpig er en del nyere enn fossilbilene, forventer ADAC at problemer som dette, som ofte skyldes aldring, vil øke i årene framover.
Lite feil på hoved-batteriet
Det store hoved-batteriet, elmotoren og ladesystemet til elbilene viser seg derimot svært driftssikkert og står for bare 4,4 prosent av utrykningene i ADACs nødstoppstatistikk.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger