Vanlig levetid for et batteri er fem år. Noen varer så lenge, mens andre går dukken etter et par år. Kjøreforhold og kjørevaner, samt ditt vedlikehold av batteriet er med på å avgjøre den faktiske levetiden.
Fra sveiv til batteri
I forrige århundre gikk bilene riktignok fremover uten batteri. Motoren sattes i gang ved hjelp av en sveiv foran på bilen. Men det var ikke alltid like trygt å starte kjøretøyet på denne måten. Hvis motoren feilstartet, kunne håndsveiva bli slynget tilbake med stor kraft og forårsake store skader på den uheldige som stod foran bilen. Henry Leland, mannen som grunnla Caddilac-konsernet, hadde en mindre lystig opplevelse med håndsveiven i 1911. Året etter var alle Caddilacene utstyrt med batteri.
Må aktiveres for å lades
Egentlig er batteriet bare en oppbevaringsplass for elektroner. De venter i spenning inne i batteriboksen på at de skal få strømme til og starte motoren, aktivisere lys og lykter og alt annet elektrisk utstyr som bilen måtte ha. Men strømmen fra batteriet holder seg ikke konstant uten videre. For å bevare kreftene må det lades jevnlig. Mens du er ute og kjører, lades batteriet opp. I utgangspunktet har batteriet en hvilespenning som er akkurat nok til å sette motoren i gang. Motoren driver så drivreima rundt, som igjen driver en dynamo, som lader batteriet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger