Toyota Camry hybrid prøvekjørt

Behagelig mye for pengene

Vi gjenoppdager det sjarmerende med en stor, komfortabel og stillegående sedan - som dessuten kan vise seg å være et økonomisk ganske smart kjøp.

STORKAR: Med flunkende nye Camry er Toyota på markedet med en real storbil, som skal konkurrere med biler som VW Passat og Ford Mondeo. Det er nærliggende å lure på om de potensielle kundene for en slik bil er en utdøende rase, men importøren har tro på at denne bilen fortsatt har livets rett. Og den har, for visse kundegrupper, utvilsomt en del for seg, har vi funnet ut. Foto: Knut Moberg
STORKAR: Med flunkende nye Camry er Toyota på markedet med en real storbil, som skal konkurrere med biler som VW Passat og Ford Mondeo. Det er nærliggende å lure på om de potensielle kundene for en slik bil er en utdøende rase, men importøren har tro på at denne bilen fortsatt har livets rett. Og den har, for visse kundegrupper, utvilsomt en del for seg, har vi funnet ut. Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Først var det det gode, gamle Corolla-navnet som dukket opp igjen i forbindelse med erstatteren til den trauste Auris. Og nå kommer sannelig også Toyota Camry tilbake til Norge.

Mange av den litt eldre garde vil huske den store og romslige Toyota-en som solgte i bøtter og spann i Norge under jappetiden – det ble solgt 5.500 Camry i 1987 alene, og den var lenge en av favorittene i den øvre mellomklassen. I alt 26.000 eksemplarer av modellen fikk Toyota avsetning for her i landet.

Suksessen som ble borte

Da vi i 2004 annonserte at det var over og ut for den tidligere så populære modellen, kunne vi fortelle at salget hadde sunket til under en tidel, ti år etter toppåret 1987, og det siste året ble det registrert kun 95 biler – til tross for at det dreide seg om en ny generasjon.

Siden den gang har vi opplevd dieselboom og -sprekk, og at de tidligere så populære mellom-klassebilene i stadig større grad har måttet vike for SUV-er i salgs-statistikken. Men nå er diesel en falmet stjerne og det er elektrisk og hybrid som gjelder. Selv når det dreier seg om sedankarosseri, som etterspørselen etter Tesla Model 3 har vist.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer