De beste og dårligste sjåførene i trafikken

Bekrefter fordommene

Sammen med Tesla-eierne skiller «tyske» bilister seg ut som de med mest å gå på i trafikken.

VERSTING-STEMPEL: BMW kommer dårligst ut i råkjøring- og ulovlig bruk av mobiltelefon-statistikken til Fremtind og beholder stempelet som bilmerket som har mest å gå på i trafikken. Foto: Rune M. Nesheim
VERSTING-STEMPEL: BMW kommer dårligst ut i råkjøring- og ulovlig bruk av mobiltelefon-statistikken til Fremtind og beholder stempelet som bilmerket som har mest å gå på i trafikken. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert

– Vi er kjent med lignende undersøkelser, men vi har ikke opplysninger om bilmerker med tanke på ulovlig mobilbruk. Ved en tidligere gjennomgang av fartskontrollene erfarte vi imidlertid at det var de vanligste omsatte bilmerkene som også var hyppigst registrert i fartssakene. Vi har fokus på fører av kjøretøyet, da det er sjåføren som har ansvar for å overholde reglene i vegtrafikkloven.

Det sier UP-sjef Steven Hasseldal til Dinside, etter å ha fått framlagt ny statistikk om hvordan sjåfører av forskjellige bilmerker opererer i trafikken.

Sjekket 30 000 biler

Det er fra forsikringsselskapet Fremtind at Dinside har fått den ferske 2020-statistikken. Via deres «smart bilforsikring» har de avslørt kjøredata fra om lag 30 000 bilister, som til sammen kjørte over 140 millioner kilometer i fjor.

Statistikken har de så sortert på bilmerker og geografi, og på den måten kommet fram til hvem som er de tryggeste bilistene og hvem som har mest «å gå på» bak rattet.

Skremmende tall

Tallene konkluderer imidlertid med at nordmenn er dårlige på å overholde trafikkreglene. Ifølge forsikringsdataene bruker om lag to av tre mobiltelefonen mens de kjører bil. Og kanskje enda verre - de bruker den på cirka 27 prosent av kjøreturene.

I snitt har dessuten brukerne av forsikringsappen brutt fartsgrensa i 21 prosent av alle bilturene.

– Nei, dette er ikke bra. Og det prøver vi å gjøre noe med, forteller kommunikasjonssjef Simen Berntsen Rudi i Fremtind til Dinside.

BEKYMRET: Kommunikasjonssjef Simen Berntsen Rudi i Fremtind.
BEKYMRET: Kommunikasjonssjef Simen Berntsen Rudi i Fremtind. Vis mer

Han viser til at kjøreadferden blir bedre når de har intensive kampanjer og sender push-meldinger til sjåførene, før den gradvis blir dårligere igjen.

– Vi ser også at fart er lettere å skape varig endringer på. Etter skolestart-kampanjen vår på fart holdt den nye, tryggere atferden seg lenge etter at kampanjeperioden var avsluttet, forteller Berntsen Rudi.

– Mobilbruk er dessverre veldig automatisert og verre å gjøre noe med ...

HAR JOBB GJØRE: UP-sjef Steven Hasseldal mener mange tar for lett på fartsgrensene.
HAR JOBB GJØRE: UP-sjef Steven Hasseldal mener mange tar for lett på fartsgrensene. Vis mer

– Jobb å gjøre!

Ifølge Steven Hasseldal er for høy fart medvirkende årsak til 40 prosent av de alvorlige ulykkene. UP har derfor en målsetning om at sju av ti kjøretøy skal overholde fartsgrensa innen 2022.

– Heldigvis øker overholdelsen av fartsgrensene gradvis år for år, men det er fortsatt for mange som tar for lett på dette, sier han.

– Statistikken fra Fremtind understreker imidlertid at vi fortsatt har en jobb å gjøre. Avdekking og forebygging gjennom synlige kontroller er den mest effektive måten å få ned farten og ulykkene på, forklarer UP-sjefen.

KJENT SAK: Kommunikasjonssjef Barni Rysstad i Gjensidige er godt kjent med at de med mange hestekrefter råkjører mer.
KJENT SAK: Kommunikasjonssjef Barni Rysstad i Gjensidige er godt kjent med at de med mange hestekrefter råkjører mer. Vis mer

«Nordnorske asiater» er tryggest

Men det er bare å slå det fast: Sjåfører i Nord-Norge og de med asiatiske biler kjører mest lovlydig i trafikken. Gjennomgående dominerer de i positiv forstand statistikken, både når det kommer til fartsovertredelser og ulovlig mobilbruk bak rattet.

– Vi antar at veistandard og mindre bykjøring har stor påvirkning på disse resultatene. Vi vet at kø- og bykjøring og varierende veistandard påvirker den totale kjørescoren. Det som likevel er enkelt for alle å passe på, er å holde fartsgrensene og la mobilen ligge. Da blir risikoen lavere og resultatet bedre, sier leder for innovasjon Svein Skovly i Fremtind.

Se bare på den fylkesvise statistikken, hvor de tre nordligste fylkene «tapetserer pallen»:

Beste fylke i trafikken

# Fylke Poeng
1.Troms og Finnmark92,9
2.Nordland92,2
3.Trøndelag92,0
4.Innlandet91,6
5.Møre og Romsdal91,4
6.Viken91,4
7.Vestland91,3
8.Agder91,3
9.Vestfold og Telemark91,2
10.Oslo91,2
11.Rogaland90,6

– Det kan se ut til at det er lite forskjell mellom topp og bunn, men differansen utgjør relativt stor forskjell på hvor mange risikofulle situasjoner bilistene kommer oppi, forklarer kommunikasjonssjef Simen Bertnsen Rudi i Fremtind overfor Dinside. Kilde: Fremtind

Statistikken over bilmerkene kan du se litt lenger ned i artikkelen.

Råkjøring og ulovlig mobilbruk fordelt på fylker

Men de verste bilmerkene ...

Forsikringsstatistikken avslører dessverre også at manges fordommer mot enkelte bilmerker blir bekreftet.

BMW-førerne kommer nemlig desidert dårligst ut på alt. De er verst på både fartsovertredeler og mobilbruk i bilen. På fart ligger de om lag 20 prosent over gjennomsnittet, mens de på mobilbruk ligger hele 83 prosent over snittet!

Tallene bekrefter norske fordommer i en tidligere undersøkelse som viser til at vi mener BMW-sjåførene er frekkest i trafikken. BMW tett fulgt av andre tyske premiummerker toppet også råkjørerstatistikken til danskene:

På fart blir BMW etterfulgt av Tesla og Audi, mens Audi kommer nest verst ut i mobilstatistikken (ca 20% mer enn snittet).

– De som kjører Tesla og tyske biler har mest å gå på bak rattet, både hva angår kjøring totalt, mobilbruk og fart, konkluderer Svein Skovly.

Råkjøring og ulovlig mobilbruk fordelt på bilmerker

Alene om statistikken

Verken Gjensidige eller IF har tilsvarende statistikk å vise til, men kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad hos førstnevnte sier det er en kjent sak at biler med mange hestekrefter - som de tyske premiumbilene og Tesla - er mer skadeutsatt.

– Samtidig viser vår samfunnsundersøkelse at høyinntektsgrupper er mer tilbøyelig til å fikle med mobiltelefonen. Og det er en kjensgjerning at mange med høy inntekt har dyre biler med mange hestekrefter. Dermed bulker de også mer, sier Rysstad til Dinside.

SETTER IKKE I BÅS: Kommunikassjonsjef Sigmund Clementz i IF.
SETTER IKKE I BÅS: Kommunikassjonsjef Sigmund Clementz i IF. Vis mer

– Jeg er skeptisk til å bygge opp under fordommer. Det er sikkert en god del som kjører raskt - for raskt - om de har en bil av et bestemt merke, men det gjelder ikke alle, sier Sigmund Clementz i IF til Dinside.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer