Engangsavgiften på biler må ha som formål å sikre at salg av nye biler i Norge gir oss det aller beste bilindustrien har å by på i form av lave utslipp. Det mener Bellona i sin helhetlige klimaplan (pdf) som ble fremlagt i dag. De foreslår derfor at avgiftene må konstrueres slik at bilmodeller med lave utslipp får en prisfordel. En av vinnerne kan bli en relativt sprek BMW 3-serie (bildet).
Les også: De beste miljøbilene
Avgiftene må endres
CO2-komponenten i bilavgiftene i dag, gir null avgift for biler med utslipp under 120 gram per kilometer, samt fradrag fra andre avgifter med 500 kroner per gram under 120. Denne komponenten vil Bellona tredoble til 1.500 kroner. Ergo at en bil som har utslipp på 90 gram per km får et avslag på 45.000 kroner.
Organisasjonen foreslår en nedtrapping av grensen for avgiftsreduksjon til 110 gram fra 2013 og 90 gram fra 2015.
KOMMENTAR: Vi mener det samme som Bellona.
De andre engangsavgiftene
Bellona foreslår også å fjerne effektavgiften, som de mener har negativ miljøeffekt i mange tilfeller. Enkelte biler med energieffektiv motorteknologi og lave utslipp, straffes fordi de også har høy effekt. De trekker frem BMW 320 D som eksempel.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger