BeSafe Combi X2: Sikker eller farlig? Hvem har rett?

Er det norske barnesetet BeSafe iZi Combi X2 virkelig så farlig som Forbrukerrapporten hevder? Vi forsøker å gi deg svaret.

Det norske og populære barnesetet BeSafe iZi Combi X2 gjorde det svært dårlig i en stor test publisert av Forbruker-rapporten. Er setet så farlig som Forbruker-rapporten hevder? ILLUSTRASJON: Kim Jansson
Det norske og populære barnesetet BeSafe iZi Combi X2 gjorde det svært dårlig i en stor test publisert av Forbruker-rapporten. Er setet så farlig som Forbruker-rapporten hevder? ILLUSTRASJON: Kim Jansson Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

På torsdag kunne vi fortelle at Forbrukerrapporten "slaktet" BeSafe iZi Combi X2 ved å avspise det populære barnesetet med bare 27 av 100 oppnåelige poeng og karakteren "Under middels". Den svake poengsummen resulterte i at setet ble liggende langt nede på resultatlistene. Som bakovervendt babysete (0-13 kg) endte BeSafe-setet på en 41.-plass av 47 testede seter. Og som fremovervendt barnesete (9-18 kg) endte det opp på en 28.-plass av 34. testede varianter.

Omfattende testprogram

Testen er utført på oppdrag fra International Consumer Research & Testing (ICRT), som organiserer hele 40 forbrukerorganisasjoner, deriblant det norske Forbrukerrådet. ICRT har siden 2007 gjennomført et stort testprogram for barneseter og har publisert de sammenlignbare resultatene halvårlig. Så langt har organisasjonen testet omlag hundre seter.

150.000 seter solgt

Forrige torsdag slapp de ICRT-organiserte forbrukerorganisasjonene resultatene for ni nye barneseter og her i landet ble resultatene som vanlig publisert av Forbrukerrapporten. DinSide vil i løpet av kort tid komme tilbake med resultatene for samtlige seter, men prioriterte i første omgang å se nærmere på BeSafe iZi Combi X2. Fra et norsk perspektiv er nemlig dette setet spesielt interessant. Ifølge produsenten HTS har setet vært i produksjon siden 2004 og er i dag markedets mest populære BeSafe-produkt. Siden starten er det solgt hele 150.000 eksemplarer av setet i Nord-Europa, og en stor andel av disse befinner seg i norske biler.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer