Av testen kommer det frem at nye piggdekk er bedre enn piggfrie dekk på is, noe som ikke overrasker noen.
Men hva med mer velbrukte dekk? Dersom dekkene er slitt, har slitte piggfrie dekk bedre feste både på snø og på is enn slitte piggdekk. Det sier Rune Korsvoll, mangeårig dekktester og redaktør i NAFs magasin Motor i en pressemelding.
LES OGSÅ: Her er vinterens beste dekk
Når dekkene er nye, har piggdekk en klar fordel på is med både kortere bremsetrekning og bedre sidegrep og akselerasjon. På snø derimot, presterer dekktypene i følge NAFs test ganske likt.
Slik tar du vare på vinterbilen
6 millimeter
Selv om piggdekkene presterer bedre når de er nye, skjer det en betydelig endring allerede når dekkene er slitt til seks millimeter mønsterdybde. Av alle dekkene som ble testet hadde de slitte piggfrie dekkene kortere bremsestrekning på is enn de slitte piggdekkene.
Om mønsterdybden reduseres til tre millimeter, som er den lovlige grensen i Norge, blir forskjellen enda større.
Hvilken dybde gjelder når? Dekkregelen få tenker over
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger