Nei, alle skal ikke - ennå - ha elbil. Og i småbilklassen kommer det fortsatt besnærende lettkjørte og ganske rimelige alternativer man slipper å tenke på lading og rekkevidde med.
Også i denne klassen er det imidlertid SUV-formatet som begynner å gjøre seg gjeldende, i stadig større grad - foreløpig særlig nedover i Europa. Disse bilene er basert på småbilplattformer, men er oftest noe større og bygget mer i høyden.
Hvis vi ser bort fra Suzukis rustikke små-SUV-er helt siden 70-tallet, var det i nyere tid Nissan Juke som innledet denne trenden. I dag finner vi her også biler som Renault Captur og Peugeot 2008 - som begge kommer i splitter ny utførelse - dessuten Opel Crossland X, Citroën C3 Aircross, for ikke å snakke om søsterbilen til dagens testbil, Seat Arona.
Fordelen disse bilene har, i forhold til de tradisjonelle småbilene, er at de stort sett har bedre plass - ja, de er sånn sett på nivå med klassen over - C-segmentet eller «Golf-klassen», og er oftest mer praktiske i bruk.
Tøff SUV-design
På typisk VW-vis har bilen en utpreget funksjonell formgivning. Den fremstår relativt firkantet i fasongen, men harmonisk i proporsjonene. Den tøffe fronten, som Volkswagen selv kaller «maskulin», gir bilen personlighet på veien og bidrar til at den ser ut som en bil i en større kategori.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger