... for de som ikke klarer å forholde seg til dette tallet så er det en ekstremt høy litereffekt
Mini gikk under dette navnet på 60-tallet. I Sverige hadde de det samme. Der gikk den knøttlille bilen under kjelenavnet hundkojan.
Selv om Mini fortsatt er en liten bil er det lite som minner om det gamle bikkjehuset. Nå kommer den i en versjon som rett og slett er en skikkelig sportsbil.
Works
Den oppgraderte motoren dukker opp i både vanlig Mini og Clubman. Utgangspunktet er den samme 1,6-literen med turbo og direkte innsprøytning som vi kjenner fra før. Nå yter den 211 hestekrefter ved 6.000 omdreininger.
Det er 132 hestekrefter per liter slagvolum, og for de som ikke klarer å forholde seg til dette tallet så er det en ekstremt høy litereffekt. Dreiemomentet er også robust. Allerede ved 1.850 newtonmeter leverer motoren 260 newtonmeter, og over en kort periode mellom 2.000 og 5.300 omdreininger, leverer motoren sogar 280 newtonmeter.
Kort Mini bruker 6,5 sekunder fra 0 til 100, mens Clubman trenger 6,8 sekunder. Begge modellene har en toppfart på 238 kilometer i timen.

Forbruket er ganske lavt tatt i betraktning at dette bortimot er en racingbil. Mini bruker 0,69 liter per mil og Clubman 0,7 liter per mil. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 165 og 170 gram per kilometer.
Racing-utstyr
Begge modeller blir utstyrt med eksklusive racing-deler. Noe av utstyret er spesielle og lette felger, kraftigere bremser, nytt eksosanlegg og en forbedret sekstrinns girkasse. Dekkene er 205/45-17.
Vi får opplyst fra importør at prisen for vanlig Mini i denne versjonen starter på 360.900 kroner og at Clubman (den med ekstradøra på høyre side) starter på 381.600 kroner. Den er ventet til Norge etter sommeren.