Det er leder i finanskomitéen, Arbeiderpartiets Torgeir Micaelsen, som ifølge Dagens Næringsliv bekymrer seg for at provenyet (statens avgiftsinntekter) fra bilavgiftene har falt betydelig - faktisk med hele 3,8 milliarder kroner hittil i år sammenlignet med i fjor.
Mer om bilavgifter i årets statsbudsjett
Velger biler med lavere avgifter
Delvis er dette fallet i avgiftsinntekter et resultat av at mange nordmennhar kjøpt biler med lavere CO2-utslipp enn tidligere og generelt en vridning mot biltyper som er mindre innbringende når det gjelder avgifter.
Norge har svært høye bilavgifter, men det finnes viktige unntak - for eksempel elbiler. Se mer om de fantastiske elbil-fordelene.
- Dette bekymrer meg litt. sier Micaelsen til Dagens Næringsliv, - Slik velferdsstaten utvikler seg, trenger vi hver eneste krone vi kan få til barnehager, helse og omsorg. Og vi skal opprettholde provenyet på bilavgiftene. Men jo bedre teknologien blir, desto mer krevende blir det å kreve inn penger.
Større enn Passat er luksus
Ved siden av Danmark har Norge verdens høyeste bilavgifter, noe som gir oss verdens høyeste nybilpriser. Vi har svært høye bensin- og dieselpriser og vi har dårligere veier enn de fleste andre land. Samtidig blir det stadig flere bomstasjoner.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger