Bilbransjen: Her er fakta og myter om luftforurensning

- Restriksjoner på diesel personbiler har kun symbolsk effekt på luftkvaliteten, heter det i en rapport.

PEST ELLER KOLERA: Hva er det verste utslippet? CO2 eller NOx? Foto: Knut Moberg
PEST ELLER KOLERA: Hva er det verste utslippet? CO2 eller NOx? Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I fjor ble det kjent at kommunene skal kunne innføre lavutslippssoner der det er nødvendig. Etter hvert ble det gjort klart at dette kun var gjeldende på kommunale veier, og at riks- og europaveier skulle holdes utenfor.

Nå har byrådet i Oslo bestemt at løsningen skal tas i bruk.

Tidligere har NAF, Norges Bilbransjeforbund og Bilimportørenes Landsforening gått sammen om å lage et informasjonsskriv. Dette skrivet skulle avklare forvirring rundt fakta og myter rundt temaet luftforurensing.

Du kan lese skrivet her (PDF).

LES OGSÅ: Miljøbiler rammes av dieselforbudet

Få dager

Skrivet forteller i første omgang at det i Oslo er få dager hvor luftkvaliteten er så dårlig at grenseverdiene overstiges. Ettersom informasjonsskrivet ble laget i fjor, er det kun historiske tall som er med.

I 2012 var det seks dager hvor forbudet ville trådt i kraft i hovedstaden. I 2013 var det bare én dag.

Spørsmålet handler uansett vel så mye om hvor den lokale luftforurensingen kommer fra, og hva slags forurensing det er snakk om.

Svevestøvets partikkelstørrelse måles i en skala opp til PM10. Det er da også PM10 og PM2,5 som måles.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer