Sono Motors er en tysk oppstartsbedrift som skal produsere elektriske biler. Den første elbilen heter Sion og er ikke som alle andre elbiler. For det første har den ikke verdens lengste rekkevidde.
Batteriet på 35 kWt skal rekke til 250 kilometer. Det er bra nok til de daglige kjøreturene, for folk flest, mener Sono Motors-sjef Thomas Hausch.
Skifte deler selv
I tillegg er Sion kledd med 2.498 solceller på taket og rundt karosseriet. Bilen lades dermed automatisk av solen, i løpet av dagen. En normal soldag i Tyskland skal holde til 34 kilometers rekkevidde, hevder Sonos, som har flere rariteter på lur for denne bilen, ifølge Sono Motors:
- Standard reservedeler kan du skifte selv, uten at du behøver å ha mye kunnskap om å skru på biler. Det følger en reparasjons-håndbok med bilen. Reparasjoner som involvere høyspent-delene i bilen må du imidlertid på et autorisert verksted for å utføre.
- Interiøret er enkelt, med blant annet en spesiell mose i dashbordet. Den skal ta bort 20 prosent av alle partikler i luften, inni bilen. I tillegg skal mosen ha en positiv effekt for temperatur og fuktighet i bilen.
Bygges på Saab-fabrikken
Etter at Saab gikk konkurs i 2011, har fabrikken i Trollhättan stått stille. Den tyske produsenten har nå inngått en avtale med det kinesiske selskapet New Electric Vehicle Sweden (NEVS), som eier den gamle Saab-fabrikken, om å bygge 43.000 elbiler i året. Allerede nå har fabrikken fått inn nesten 10.000 forhåndsbestillinger på Sion.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger