Nissan lanserte første generasjon Qashqai i 2007. Den kompakte SUV-en ble raskt en bestselger blant norske bilkjøpere. I dag ruller det rundt 30.000 biler på norske veier.
I juni setter etter planen tredje generasjon Qashqai hjulene på norske veier. Da er det samtidig takk og farvel til diesel-motorer. Alle bilene får en eller annen form for hybriddrivverk.
De bilene som kommer i sommer, er såkalte mild-hybrider, med en liten elmotor og et lite batteri, som blant annet skal hjelpe til under akselerasjoner og bidra til å senke forbruket. Valget blir mellom motorer på 138 og 158 hester, forhjulstrekk eller firehjulstrekk.
Elmotor driver hjulene
Den mest spennende Qashqai-varianten kommer imidlertid ikke før tidlig neste år. Den får navnet e-Power, har en 1,5 liters bensinmotor som lader et batteri, som igjen gir strøm til en elmotor på 190 hester, som driver forhjulene på bilen. Bensinmotoren har ned andre ord ingen ting med framdriften til bilen å gjøre, kun lading av batteriet. Konkurrenter som Toyota Rav4 har et hybridsystem der bensinmotoren både lader batteriet og driver hjulene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger