Nissan Qashqai i ny versjon

Bilen med det rare i

Nye Nissan Qashqai er bilen med det rare i. En elektrisk motor med strøm fra et batteri driver forhjulene, men bilen skal ikke lades. Hva er hemmeligheten?

LITT STØRRE LITT STILIGERE: Nye Nissan Qashqai bygges på en helt ny plattform, noe som gjør den lettere og litt større. Den mest spennende nyheten finner vi imidlertid under panseret. Foto: Nissan
LITT STØRRE LITT STILIGERE: Nye Nissan Qashqai bygges på en helt ny plattform, noe som gjør den lettere og litt større. Den mest spennende nyheten finner vi imidlertid under panseret. Foto: Nissan Vis mer
Publisert

Nissan lanserte første generasjon Qashqai i 2007. Den kompakte SUV-en ble raskt en bestselger blant norske bilkjøpere. I dag ruller det rundt 30.000 biler på norske veier.

I juni setter etter planen tredje generasjon Qashqai hjulene på norske veier. Da er det samtidig takk og farvel til diesel-motorer. Alle bilene får en eller annen form for hybriddrivverk.

De bilene som kommer i sommer, er såkalte mild-hybrider, med en liten elmotor og et lite batteri, som blant annet skal hjelpe til under akselerasjoner og bidra til å senke forbruket. Valget blir mellom motorer på 138 og 158 hester, forhjulstrekk eller firehjulstrekk.

SLUTT PÅ DIESEL: Når nye Nissan Qashqai kommer til Norge i sommer, er det bare med bensin-hybrider under panseret. Diesel-motorer er over og ut. Foto: Nissan
SLUTT PÅ DIESEL: Når nye Nissan Qashqai kommer til Norge i sommer, er det bare med bensin-hybrider under panseret. Diesel-motorer er over og ut. Foto: Nissan Vis mer

Elmotor driver hjulene

Den mest spennende Qashqai-varianten kommer imidlertid ikke før tidlig neste år. Den får navnet e-Power, har en 1,5 liters bensinmotor som lader et batteri, som igjen gir strøm til en elmotor på 190 hester, som driver forhjulene på bilen. Bensinmotoren har ned andre ord ingen ting med framdriften til bilen å gjøre, kun lading av batteriet. Konkurrenter som Toyota Rav4 har et hybridsystem der bensinmotoren både lader batteriet og driver hjulene.

Krefter som en elbil

- Med e-Power systemet ser vi ikke noe behov for en ladbar hybridutgave. E-Power skal gi eieren mange av de samme fordelene, blant annet den samme kraftfulle følelsen fra elmotoren som i en vanlig elektrisk bil, forklarer Arnaud Charpentier, som er Nissans markedssjef i Europa.

E-Power-systemet kan foreløpig ikke kombineres med firehjulstrekk, men det er fullt mulig å få til, ifølge Charpentier.

LITT STØRRE: Bilen bygges på en ny plattform, noe som gjør den lettere og litt større enn dagens Qashqai. Foto: Nissan
LITT STØRRE: Bilen bygges på en ny plattform, noe som gjør den lettere og litt større enn dagens Qashqai. Foto: Nissan Vis mer

Prisen ikke klar

Nye Qashqai er bygget på en helt ny plattform, som både gjør den lettere og litt større enn dagens utgave.

Blant annet er bagasjerommet blitt 50 liter større og selve bilen 3,5 centimeter lengre. Lavere vekt kan gi både bedre kjøreegenskaper og lavere forbruk og CO2-utslipp. Ikke minst det siste er avgjørende for nybilavgiften og dermed prisen på bilen. Foreløpig har ikke Nissan offentliggjort nøyaktige spesifikasjoner på dette. De norske prisene er derfor heller ikke klare.

Knut Arne Marcussen, som er informasjonssjef hos Nissan Norge, forteller at prisene blir klare nærmere sommeren.

Kommer i sommer

- De første bilene skal komme til Norge i sommer. Det norske avgiftssystemet favoriserer jo bilene med lade-ledning, så det blir spennende å se hvor vi havner. Uansett tror vi nye Qashqai kan være en bil som tiltaler alle de som ennå ikke er klare for en elbil. Eller for folk som bor slik til at det er vanskelig å kjøre elektrisk, sier Marcussen, som legger til at den nye e-Power-utgaven trolig vil utgjøre en stor del av salget.

HVA MED PRISEN?: Norske bilavgifter favoriserer sterkt biler med lade-ledning. Det har ikke nye Qashqai, derfor blir det spennende å se prisen når den blir klar nærmere sommeren. Foto: Nissan
HVA MED PRISEN?: Norske bilavgifter favoriserer sterkt biler med lade-ledning. Det har ikke nye Qashqai, derfor blir det spennende å se prisen når den blir klar nærmere sommeren. Foto: Nissan Vis mer

I et land med elbil-gale bilkjøpere, er det lite trolig at nye Qashqai blir like populær som den utgående modellen. Det som taler til dens fordel er at den er en SUV, som også er en biltype mange nordmenn ønsker om dagen. Det er bare en ting de ønsker seg enda mer: En SUV med elektrisk drivverk. Den drømmen får Nissan oppfylt til høsten når Ariya kommer i norske butikker.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer