Nissan med system som registrerer hjernebølger

Bilen som kjøres med telepati

Lover blant annet å redusere reaksjonstiden.

HJERNEN STYRER: Her på elektronikkmessen CES i Las Vegas, står en simulator der de besøkende kan forsøke den nye teknologien som ifølge bilprodusenten Nissan lar hjerneaktiviteten bidra til en sikrere kjøreopplevelse. Foto: Bjørn Eirik Loftås
HJERNEN STYRER: Her på elektronikkmessen CES i Las Vegas, står en simulator der de besøkende kan forsøke den nye teknologien som ifølge bilprodusenten Nissan lar hjerneaktiviteten bidra til en sikrere kjøreopplevelse. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Den store japanske bilprodusenten Nissan er blant dem som ofte er tidlig ute med å innvie nye trender. I 2010 lanserte de elbilen Leaf, den første elbilen som kunne brukes som familebil og produseres i stor skala. Vi fikk prøve en helt ny generasjon, som snart kommer på markedet, i fjor sommer.

Året etter fikk vi teste innovative sikkerhetssystemer kalt aktivt skjold, en forsmak på selvkjøringsfunksjoner (autonomi). Og nå er menneskehjernen tilbake i førersetet, bokstavelig talt.

Hjernekraft styrer bilens funksjoner

På elektronikkmessen CES i Las Vegas presenterer nemlig Nissan en teknologi som går under navnet B2V. Den tolker signaler fra sjåførens hjerne for å bistå med kjøring, og for å hjelpe både bilens autonome (altså selvkjørings- ), og manuelle systemer, til å lære av sjåføren. Det skal innebære kortere reaksjonstider ved at bilen vet på forhånd hva føreren har tenkt å gjøre.

Nissan hevder at dette skal gjøre bilkjøring både tryggere og mer underholdende og at det vil redefinere hvordan bilførere samhandler med sine biler.

Annerledes AI

Dette snur for mange opp ned på den til nå rådende oppfatningen om kunstig intelligens. B2V står for Brain-to-Vehicle, som på norsk blir «Hjerne-til-bil-teknologi», lover å redusere reaksjonstiden for sjåfører. Det skal føre til at biler fortsetter å tilpasse seg og skal gjøre selve kjøringen mer underholdende.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer