Alle nye biler skal fra 2022 være klargjort for enkel montering av alkolås. Det er ett av de viktigste tiltakene som nå er vedtatt.
I biler som får dette, må sjåføren først blåse i et alkometer og få grønt lys, før bilen kan startes. I Norge har en del store firmabilflåter og busser dette allerede, og det kommer i drosjer.
Alkolås-straff?
Det kan også tenkes at Norge følger Sverige, der det siden 2012 har vært mulig for bilister som er tatt med promille å få beholde førerkortet dersom de går med på å montere en alkolås i bilen. Siden starten har 12.000 svenske bilførere fått innvilget denne formen for straff.
Ikke bare i EU, men også i Norge, knyttes en stor del av dødsfallene i trafikken til kjøring med rus. Dette var medvirkende årsak i 34 prosent av dødsulykkene på norske veier i 2018, konkluderer Statens vegvesen, etter å ha studert alle dødsulykkene. Dette er den største andelen rusulykker siden Vegvesenet startet sitt analysearbeid i 2005.
«Fartssperre» hindrer ulykker
Høy fart etter forholdene - eller kjøring langt over fartsgrensen - har vært en sannsynlig medvirkende årsak i 41 prosent av dødsulykkene, ifølge den samme studien. Etter flere år med klar nedgang og etterfølgende stagnasjon i fartsulykkene i Norge, gikk disse opp ti prosent i 2018, sammenlignet med året før.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger