EU-regler gjør sikkerhetsutstyr til standard

Bilene får mye mer utstyr

Nå har EU-landene vedtatt at en rekke nye sikkerhetssystemer skal bli standard i biler. Også i Norge vil vi få dette utstyret.

MYE BLIR STANDARD: Det er ikke mange bilprodusenter som kan måle seg med ekstrautstyret til tyske premiummodeller, som BMW 7-serie her. Men fra 2022 vil det komme en mengde av nye sikkerhetsregler for nye biler, som igjen krever mye standard sikkerhetsutstyr. Foto: Knut Moberg
MYE BLIR STANDARD: Det er ikke mange bilprodusenter som kan måle seg med ekstrautstyret til tyske premiummodeller, som BMW 7-serie her. Men fra 2022 vil det komme en mengde av nye sikkerhetsregler for nye biler, som igjen krever mye standard sikkerhetsutstyr. Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Alle nye biler skal fra 2022 være klargjort for enkel montering av alkolås. Det er ett av de viktigste tiltakene som nå er vedtatt.

I biler som får dette, må sjåføren først blåse i et alkometer og få grønt lys, før bilen kan startes. I Norge har en del store firmabilflåter og busser dette allerede, og det kommer i drosjer.

Alkolås-straff?

Det kan også tenkes at Norge følger Sverige, der det siden 2012 har vært mulig for bilister som er tatt med promille å få beholde førerkortet dersom de går med på å montere en alkolås i bilen. Siden starten har 12.000 svenske bilførere fått innvilget denne formen for straff.

Ikke bare i EU, men også i Norge, knyttes en stor del av dødsfallene i trafikken til kjøring med rus. Dette var medvirkende årsak i 34 prosent av dødsulykkene på norske veier i 2018, konkluderer Statens vegvesen, etter å ha studert alle dødsulykkene. Dette er den største andelen rusulykker siden Vegvesenet startet sitt analysearbeid i 2005.

«Fartssperre» hindrer ulykker

Høy fart etter forholdene - eller kjøring langt over fartsgrensen - har vært en sannsynlig medvirkende årsak i 41 prosent av dødsulykkene, ifølge den samme studien. Etter flere år med klar nedgang og etterfølgende stagnasjon i fartsulykkene i Norge, gikk disse opp ti prosent i 2018, sammenlignet med året før.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer