De neste dagene er det meldt kaldere vær mange steder i landet, med nattetemperaturer på godt under frysepunktet.
Så fort kvikksølvet kryper under null, begynner livet med bilen å bli mer ubehagelig. Is på rutene må skrapes og en kald kupé må varmes opp. Når termometeret viser minus 10-15, begynner det å bli riktig utrivelig å starte kjøreturen. Og dette har ikke bare med komfort å gjøre. Det er god sikkerhet i å ha en bil som raskt klarer å fjerne is og dugg fra vinduene, og holde dem slik gjennom hele kjøreturen.
Store forskjeller
Et godt varmeapparat kan gjøre en kald vintermorgen enklere. I de store vinterbiltestene, som Dagbladet kjører sammen med det finske magasinet Tekniikan Maailma nord i Finland hver vinter, inngår test av varmeapparatene som et viktig moment.
I januar testet vi 13 av de nyeste bensin- og dieselbilene på markedet.
I tillegg testet vi varmen i seks av de nyeste elektriske bilene. Konklusjonen er klar; elbilene er ofte best, men forskjellen på de beste og dårligste bilene er stor.
Slik tester vi
Temperaturen er minus 5 grader – ikke veldig kaldt. I streng kulde er forskjellen mellom varmeapparatene enda større. Vi måler temperaturen i hodehøyde mellom forsetene, i fotbrønnen foran og i fotbrønnen bak.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger