Skaper ulykker

Bilene med de farligste skjermene

Halvparten av bilistene har opplevd ubehagelige eller farlige situasjoner som følge av skjermbruk. Her er bilene med de dårligste info-anleggene.

FARLIG: I løpet av ett sekunds uoppmerksomhet i 90 km/t, har bilen din forflyttet seg 25 meter. Dukker det plutselig opp noe uforutsett, kjører du minst 50 meter før du klarer å stoppe bilen, reaksjonstid og bremsestrekning inkludert. Foto: Trafikksikkerhetsforeningen
FARLIG: I løpet av ett sekunds uoppmerksomhet i 90 km/t, har bilen din forflyttet seg 25 meter. Dukker det plutselig opp noe uforutsett, kjører du minst 50 meter før du klarer å stoppe bilen, reaksjonstid og bremsestrekning inkludert. Foto: Trafikksikkerhetsforeningen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er en undersøkelse som Ipsos har gjort for Gjensidige og Trafikksikkerhetsforeningen (TSF) som viser at informasjons-anlegget i bilen stjeler mye oppmerksomhet og kan føre til flere ulykker. Halvparten av de spurte svarer at de har opplevd at den interaktive skjermen i bilen har tatt oppmerksomheten bort fra kjøringen.

Hele 42 prosent av de spurte mellom 18 og 39 år innrømmer at de har opplevd ubehagelige eller farlige situasjoner som følge av skjermbruk.

UP-sjefen bekymret

– Når halvparten av bilistene har hatt oppmerksomheten på skjermen og ikke på veien, er det alvorlig. Dette kommer i tillegg til mange andre forstyrrelser som mobilbruk, bruk av sosiale medier og selfies bak rattet, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i TSF.

UP-sjef Steven Hasseldal er enig:

LIKE FARLIG SOM MOBILEN: UP-sjef Steven Hasseldal frykter at skjermene i moderne biler tar like mye oppmerksomhet bort fra veien som mobiltelefonen. Foto: UP
LIKE FARLIG SOM MOBILEN: UP-sjef Steven Hasseldal frykter at skjermene i moderne biler tar like mye oppmerksomhet bort fra veien som mobiltelefonen. Foto: UP Vis mer

- Det er jo mange ting som kan stjele sjåførens oppmerksomhet. Disse info-skjermene er bare en av mange distraksjonsfaktorer. Vi er imidlertid bekymret og mener slike skjermer kan være like farlige som bruk av mobiltelefon, sier UP-sjefen.

Testet 20 biler

I Storbritannia har The Compensation Experts, som har spesialisert seg på å hjelpe ulykkesofre med økonomiske oppgjør, testet informasjons-anleggene i 20 biler og sett på hvor vanskelige eller enkle de er å betjene.

Testpersonen fikk i oppgave å heve temperaturen med to grader, øke hastigheten på vifta i klimaanlegget, zoome ut på navigasjonsanlegget, avslutte ruteveiledningen, bytte radiokanal og bruke stemmestyringen for å finne nærmeste bensinstasjon.

DÅRLIGST: Informasjons-anlegget i MGs elbil ZS er det test-personene syntes var vanskeligste å betjene og det som stjeler mest oppmerksomhet. Foto: MG
DÅRLIGST: Informasjons-anlegget i MGs elbil ZS er det test-personene syntes var vanskeligste å betjene og det som stjeler mest oppmerksomhet. Foto: MG Vis mer

Resultatet var ikke overraskende: Det er stor forskjell på hvor mye oppmerksomhet de stjeler.

MG er verstingen

Aller mest distraherende er info-skjermen i elektriske MG ZS EV, som bare fikk 12 av 30 mulige poeng i de seks forskjellige testene som ble gjennomført. Nest dårligst var Fiat 500X med 14 poeng.

Bilen med anlegget som er enklest å betjene og minst forstyrrende for kjøringen, er BMW 3-serie med såkalt Live Cockpit Professional. Den får 28 av 30 mulige poeng i testen.

Tre gode råd

Kjøreinstruktør John Parry, som har vært med på å gjennomføre testene, har følgende råd å komme med:

STØRRE OG STØRRE: Så langt er det kinesiske Byton som har tatt kaka når det gjelder størrelsen på skjermer i bilen. Planen er å lansere bilen i Norge neste år. Foto: Byton
STØRRE OG STØRRE: Så langt er det kinesiske Byton som har tatt kaka når det gjelder størrelsen på skjermer i bilen. Planen er å lansere bilen i Norge neste år. Foto: Byton Vis mer

- Still inn navigasjonssystemet før du begynner å kjøre. Stopp bilen dersom du må ringe eller sende melding, og be passasjeren om hjelp til å betjene info-skjermen.

Her kan du se hvor dårlige eller gode informasjonssystemene i de forskjellige bilene er. Plass nummer 1 er dårligst, plass nummer 20 best.

Mest og minst forstyrrende informasjons-anlegg

1 MG ZS EV (8-tommer berøringsskjerm) 12 poeng

2 Fiat 500X (7-tommer berøringsskjerm/Uconnect Live) 14 poeng

3 Skoda Citigo-e ((fargeskjerm og telefon-holder) 16 poeng

4 Peugeot 508 SW (10-tommer Connected 3D) 17 poeng

5 Lexus RX (12,3-tommer multi media skjerm) 18 poeng

5 Honda CR-V (7-tommer, Honda Connect/Garmin navi) 18 poeng

7 Nissan Juke (Nissan Connect) 19 poeng

8 Toyota Corolla (Touch 2, Appel Car Pl., Android Auto) 20 poeng

8 Volvo S60 (Sensus) 20 poeng

10 Jaguar XE (10-tommers skjerm Touch Pro Duo) 21

10 Skoda Kamiq (9,2-tommer skjerm, Amundsen navi) 21 poeng

12 Opel Corsa (10-tommer skjerm, Multimedia Navi Pro) 22

12 Hyundai Ioniq (10,2- tommer skjerm, Bluelink .) 22 poeng

14 Ford Fiesta (Sync 3 navi, Ford Pass Connect) 23 poeng

15 VW Passat GTE (8-tommer Composition Media ) 24 poeng

16 Mazda 3 (8,8-tommers skjerm, Mazda Connect) 25 poeng

17 Audi Q3 Sportback (Virtual Cockpit Plus) 26 poeng

18 Porsche Panamera (Connect Plus, Porsche C. M.) 27 poeng

18 Mercedes CLA (10,2-tommers berøringsskjerm) 27 poeng

20 BMW 3-serie (Live Cockpit Professional) 28 poeng

Kilde: The Compensation Experts

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer