Norges Automobil-Forbunds tyske søsterorganisasjon ADAC har laget statistikk på alle de 3,8 millioner bilene de hjalp med problemer langs veien i 2019. Denne nødstopp-statistikken viser driftssikkerheten til 113 bilmodeller fra 25 merker.

Krise når denne lyser
I tillegg har ADAC sett på tilsvarende statistikk 20 år tilbake i tid og konklusjonen til ADAC er klar: «Absolutt på topp er Toyota Yaris, som uten unntak får karakteren svært god eller god driftssikkerhet i alle årganger». Audi A3, Audi A4 og Mercedes A-klasse har også få nødstopp i de aller fleste årganger.
40 topper
Totalt 37 bilmodeller får betegnelsen «topp» i undersøkelsen. Det betyr at de tilhører de 40 prosent beste bilene i alle aldersgruppene. Blant de aller minste er det bare Toyota Aygo og VW Fox (selges ikke i Norge) som får denne betegnelsen.

Blant småbilene er det mange av forskjellig fabrikat: Audi A1, Citroën C3, Fiat Punto, Honda Jazz, Mazda CX-3, Mini, Mitsubishi Space Star, Peugeot 208, Renault Captur, Suzuki Vitara og Toyota Yaris.

19 bruktbiler du bør unngå
I de større klassene er det de tyske luksusmerkene som dominerer. I mellomklassen er det bare Skoda Rapid, Mitsubishi ASX og Hyundai Tucson som klarer å hevde seg på høyde med Audi, BMW og Mercedes.
18 flopper
ADAC har også gitt 18 biler betegnelsen «flopp». Det vil si at de tilhører de dårligste fem prosentene av bilene. Flest problemer av alle bilene i undersøkelsen, er det Kia Ceed fra 2011 og 2012 som har. De nyere utgavene av bilen er blitt bedre. Blant «floppene» finner vi også mange andre populære biler som nyere Nissan Qashqai, Opel Insignia og Ford S-Max, samt eldre Peugeot 308, Mercedes-Benz E-klasse og Hyundai i20 for å nevne noen.

Problemer med batteri og strøm er det som oftest går igjen når ADACs «Gule engler», som de ofte kalles, må ut for å hjelpe bilister i nød. Det viser seg at start-batteriene ofte tar slutt etter fem-seks år.
Stadig flere punkterer

Dekket du aldri må bytte
En annen årsak til nødstopp som stadig oftere dukker opp, er punkteringer. Moderne biler er sjelden utstyrt med reservehjul. Reparasjons-settet med skumflaske som bilen har, klarer sjelden å tette hullet i dekket. Mange bilister klarer heller ikke å bruke dette utstyret, viser det seg.
Bilene som er med i denne nødstopp-statistikken, er lik de som selges i Norge. Den vil med andre ord også gi et godt bilde av hvor driftssikre bilene som ruller på norske veier er.
Bilene som går og går
De minste
Toyota Aygo og VW Fox
Småbiler
Audi A1, Citroën C3, Fiat Punto, Honda Jazz, Mazda CX-3, Mini, Mitsubishi Space Star, Peugeot 208, Renault Captur, Suzuki Vitara og Toyota Yaris.
Mellomklasse
Audi A3, Audi Q3, BMW 1-serie, BMW 2-serie, BMW X1, Hyundai Tucson, Mercedes A-klasse, Mercedes B-klasse, Mercedes CLA, Mercedes GLA, Mitsubishi ASX, Skoda Rapid og VW Beetle
Større mellomklasse
Audi A4, Audi A5, Audi Q5, BMW 3-serie, BMW 4-serie, BMW X3 og Mercedes GLC/GLK
Storbiler
Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes GLE
