Skoda er nummer to på lista over bilene som lever kortest – med en alder på 15,6 år, i gjennomsnitt, når de vrakes. Dette er faktisk en klar bedring siden forrige statistikk, i 2014, da Skoda lå helt på bunn. Bilene fra Mercedes-Benz er de som lever nest lengst, med en snittalder ved kondemnering på 20,4 år.

Oppsiktsvekkende tall for nye dieselbiler
Få biler vrakes
Det er Opplysningsrådet for Veitrafikkens (OFV) statistikk over vrakede biler mot pant i 2017, som viser bilmerkenes gjennomsnittlige levealder. Noe av forklaringen til den dårlige plasseringen til Kia (dårligst) og Skoda, er nok at det er relativt kort tid siden salget av disse bilmerkene tok av i Norge.
Både Kia og Skoda har de siste årene blitt populære, og de ligger i øyeblikket på 11. og 9. plass blant de mest solgte bilmerkene i Norge.
Når vi studerer tallene for kondemnering nærmere, kan vi se at bare 1,8 prosent av Kias bilpark ble vraket i 2017. Dette er den nest laveste andelen av noe bilmerke. Det betyr at Kia ganske sikkert vil øke sin snittalder i statistikken de kommende årene. Til sammenlikning ble hele 21,3 prosent av bestanden av Chrysler-biler vraket dette året.


Her kommer det 22 nye bomstrekninger
Kraftig løft i kvaliteten
Informasjonsansvarlig Mette Simonsen Sauge i Kia Norge peker på at Kia fikk et stort løft i kvaliteten for om lag tolv til 13 år siden.
- Det relativt kort tid siden salget av Kia tok av i Norge. Det er ikke så mange eldre Kia-biler på veien, slik at effekten på statistikken av nyere kondemnerte biler blir nok høyere enn vanlig, forklarer hun.
- Fra 2006 til 2007 kom det også et kjempeløft på kvaliteten på bilene, og det har vi ennå ikke sett effekten av. Det at vi de senere årene ligger med den laveste andelen av kondemnerte biler er veldig bra, fortsetter Sauge, som videre viser til objektive undersøkelser av kvaliteten.

- Kia har de siste ti-tolv årene fått et stort kvalitetsløft, og har flere år toppet store kvalitetsundersøkelser, blant annet amerikanske JD. Power – det er vi veldig stolte av.
Volvo lever lengst
Det finnes imidlertid biler som lever kortere, men disse er det så få av i statistikken at tallene blir svært usikre. For eksempel ble det vraket 37 biler fra Tesla i 2017 med en snittalder på 3,3 år.
Bilen som lever lengt i Norge er Volvo, med en gjennomsnittsalder på 20,9 år før de går i vrakpressa, viser tallene fra OFV. Dette er imidlertid en nedgang fra 22,3 år, siden 2014.
På de neste plassene følger bilene fra Mercedes, med 20,4 og Chrysler med 19,7 år. Også blant bilene som lever lenge kan vi finne enda bedre eksempler, men med svært få eksemplarer vraket. For eksempel hadde de 23 bilene fra Vauxhall, som ble vraket i 2017, en snittalder på 42 år.
Totalt ble det kondemnert 121.569 personbiler i Norge i 2017. De hadde en gjennomsnittsalder på rundt 18 år.
Lever lengst og kortest
# | Merke | Alder |
1. | Volvo | 20,9 år |
2. | Mercedes-Benz | 20,4 år |
3. | Chrysler | 19,7 år |
4. | Honda | 19,5 år |
5. | Audi | 19,4 år |
Opel | 19,4 år | |
7. | Subaru | 19,2 år |
Toyota | 19,2 år | |
9. | BMW | 19,1 år |
10. | Mitsubishi | 19,0 år |
Saab | 19,0 år | |
Volkswagen | 19,0 år | |
13. | Mazda | 18,5 år |
Nissan | 18,5 år | |
15. | Seat | 18,2 år |
Cirka-gjennomsnitt | 18 år | |
16. | Ford | 17,8 år |
17. | Suzuki | 17,3 år |
18. | Citroën | 16,4 år |
Hyundai | 16,4 år | |
20. | Peugeot | 16,5 år |
21. | Renault | 16,4 år |
22. | Skoda | 15,6 år |
23. | Kia | 15,1 år |
Tabellforklaring: Snittalder på bilmerker vraket i mer enn 750 eksemplarer i 2017. Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) .
