– Det er åpenbart at ansvaret ligger hos sjåføren, sier fagsjef for motor, Roger Ytre-Hauge, i Frende Forsikring.
Ifølge en pressemelding fra selskapet står førerløse biler hvert år bak 2.000 smeller i trafikken i Norge.

Kraftig nedgang i antall russebil-ulykker
Her snakker vi om biler, hvor eieren for eksempel har glemt å stramme til håndbrekket - ikke framtidsbilene med autopilot. Selv om også selv-kjørende biler har vært involvert i ulykker.
I år har et større antall førerløse biler allerede rukket å trille ut i veibanen, ut av diverse carporter, ned i grøfter, over murkanter, ned i hager, inn i lyktestolper og inn i andre parkerte biler.
– Det er bare tilfeldigheter og ren flaks at ikke flere er blitt skadet, mener Ytre-Hauge.
Han kjenner til to hendelser hvor menneskeliv har gått tapt i møte med trillende og førerløse biler.
– Kan ikke bagatelliseres
I fjor ble det bare i Norge registrert skader for om lag 5 milliarder kroner i trafikken, basert på 274.000 materielle skader på personbiler, ifølge tall fra Finans Norge.
Beregninger fra forsikringsbransjen viser at om lag 2.000 av disse er såkalte trilleskader.
– Slike uhell skjer mange ganger daglig, og vi kan ikke bagatellisere risikoen disse uhellene representerer. Det er stort skadepotensiale når en bil triller, fastslår Ytre-Hauge.
Forsikringsselskapet hans har registrert skadesaker der førerløse biler har forårsaket alvorlig personskade og dødsulykke.
Ditt ansvar
Ansvaret ligger på føreren av det aktuelle kjøretøyet.
Er det din skyld at bilen triller av sted på egenhånd, fordi du ikke har sikret den, vil du som regel få fratrekk i forsikringsutbetalingen på bilskaden. Samtidig må forsikringen din dekke skadene du har påført andre, opplyser Frende i en pressemelding.
– Sjåføren har det fulle og hele ansvar for å sørge for at håndbrekket er på, og å sikre bilen, sier fagsjefen. Dette gjelder både når bilen forlates ved langvarig parkering, og når den forlates for kortere tid.
– Vær ekstra årvåken når du parkerer i tettbygd strøk og dersom det er bratt helling på stedet, sier han. Sett bilen i gir, og bruk hånd-brekket, er hans enkle råd.
– Det kan også være greit å snu hjulene slik at de støter imot eksempelvis en fortauskant, om bilen likevel skulle trille, mener Ytre-Hauge.
Avkortet skadeoppgjør
Forsikringsbransjen anser det som grovt uaktsomt dersom bilen parkeres uten håndbrekk, når den ikke står i gir.
«Det må være en klar forventning om at en parkert bil skal stå stille og da setter man på håndbrekket», heter det i en dom fra tingretten, der en sjåfør ble dømt til 18 dagers betinget fengsel og fikk bot på 10.000 kroner. En kvinne ble truffet og skadet av den førerløse bilen.

Ifølge Frende måtte forsikringsselskapet for en tid tilbake kondemnere en SUV etter at bilen trillet over en rosebusk, utfor en mur og landet på taket.
– Kunden fikk et avkortet skadeoppgjør fordi det ble vurdert som grovt uaktsomt at bilen ikke var sikret ved parkering. Til all hell og lykke var det ingen barn som lekte i hagen da bilen kom flyvende over muren, sier Roger Ytre-Hauge.
LES OGSÅ:
Nå forsvinner også Esso
Rapport fra 2015 viser feilvurderingene som øker risikoen for trafikkulykker
Tester ut førerløst kjøretøy for matlevering på døra