Tesla best i ny utslipps-rapport

Bilfabrikkene kan få CO2-bøter på 320 milliarder

I 2018 hadde Tesla det laveste og Rolls-Royce det høyeste CO2-utslippet i Europa. Fra 2020 kommer nye krav som kan bety milliardbøter for produsentene.

NYE KRAV: Fra 2020 krever EU et CO2-utslipp på maksimalt 95 gram i gjennomsnittet fra flåten av nye biler som produsentene selger. I 2018 lå det på 120,5 gram. Det betyr store bøter. Foto: Markus Pentikainen.
NYE KRAV: Fra 2020 krever EU et CO2-utslipp på maksimalt 95 gram i gjennomsnittet fra flåten av nye biler som produsentene selger. I 2018 lå det på 120,5 gram. Det betyr store bøter. Foto: Markus Pentikainen. Vis mer
Publisert

Det er JATO, et av verdens ledende bilanalyse-selskaper, som har utarbeidet en rapport om tilstanden når det gjelder CO2-utslippene til nye biler, bare noen måneder før EUs nye utslippskrav trer i kraft.

Det er ikke lystig lesning. CO2-utslippet fra produsentenes nye biler var i 2018 på 120,5 gram per kilometer - det høyeste på fem år. Årsakene til at utslippene øker er todelt:

  • Kraftig nedgang i salget av dieselbiler, til fordel for bensinbiler. Dieselbiler har mer effektiv forbrenning, lavere forbruk og dermed lavere CO2-utslipp, enn bensinbiler.
  • I tillegg har salget av SUV-er økt kraftig. Disse er større, tyngre og har ofte firehjulstrekk, noe som gir enda høyere forbruk og CO2-utslipp.

Dyrest for VW

Tesla selger bare elektriske biler og noterte seg dermed for 0,0 i CO2-utslipp-regnskapet for 2018. Rolls-Royce hadde derimot 327,0 g/km i snitt, fra sine biler.

Kravet fra EU, som fases inn fra 2020 og blir enda litt strengere fra 2021, er at gjennomsnittet fra flåten av nye biler som produsentene selger, ikke skal overstige 95 gram per kilometer. Dersom det skjer, vanker det saftige bøter. Boten er på 95 euro per gram CO2 over grensen, ganget med antall biler som er solgt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer